Keuzedeel NAH

NIET-AANGEBOREN HERSENLETSEL (NAH)


Opleiding
Maatschappelijke Zorg
Locatie
Nader te bepalen
Crebo
AMGGZ 25474
BGZ 25475
BSD 25476
PBGZ 25477
PBSD 25478
TB 25479

Cohort
2016-2019 en 2017-2020
Schooljaar
2018-2019 en 2019-2020
Semester
5 & 6


Inleiding

In dit keuzedeel Mensen met Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH) gaat het over mensen die na hun geboorte door een traumatisch of niet-traumatisch letsel een beschadiging aan de hersenen hebben opgelopen. Dit betekent een breuk in de levenslijn. De wereld is niet meer zoals het was. Mensen met NAH kunnen zeer uiteenlopende problemen ondervinden op het gebied van denken, gedrag en gevoel als gevolg van hersenletsel.

In dit keuzedeel leer je wat niet-aangeboren hersenletsel is en hoe je niet-aangeboren hersenletsel kunt herkennen. Ook leer je hoe je mensen met NAH en hun naastbetrokkenen het beste kunt begeleiden.


Ingangseisen

De student die het keuzevak NAH volgt zal stage moeten lopen bij een instelling waar mensen met niet-aangeboren hersenletsel verblijven.

Voor dit keuzedeel wordt het sterk aanbevolen dat je de beschikking hebt over een laptop, zodat je de links naar bestanden en websites kunt gebruiken.


Werkprocessen van het keuzedeel

Het keuzedeel wordt individueel uitgevoerd in het kader van de kerntaak:

D1-K1: Begeleiden van NAH-cliënten in de maatschappelijke zorg


De volgende werkprocessen staan centraal:

D1-K1-W1: Inventariseren van de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de NAH-cliënt
D1-K1-W2: Begeleiden van de NAH-cliënt en naastbetrokkenen bij verliesverwerking
D1-K1-W3: Omgaan met het disharmonische profiel van de NAH-cliënt
D1-K1-W4: Omgaan met ontremd gedrag van de NAH-cliënt


Leerdoelen

1
Heeft kennis van de werking van het brein
2
Heeft kennis van de oorzaken en vormen van hersenletsel
3
Heeft kennis van de psychische, fysieke en sociale gevolgen van hersenletsel
4
Heeft kennis van de gevolgen van het hersenletsel voor het functioneren van de NAH-cliënt en zijn omgeving
5
Heeft kennis van de invloed van persoons- en omgevingsfactoren op het functioneren en het gedrag van de NAH-cliënt
6
Heeft kennis van rouwverwerkingsprocessen in combinatie met beperkingen als gevolg van hersenletsel
7
Heeft kennis van ziekte-inzicht van NAH-cliënten
8
Heeft kennis van de knip in de levenslijn bij NAH-cliënten
9
Heeft kennis van het disharmonische profiel
10
Kan ondersteuningsmethodieken bij NAH-cliënten toepassen
11
Kan communicatiemethodieken bij NAH-cliënten toepassen
12
Kan voorlichtingstechnieken toepassen
13
Kan wet- en regelgeving t.a.v. NAH-cliënten toepassen


Studiebelasting

Niveau 3

240 SBU:

  • 90 klokuren in de BPV
  • 60 klokuren zelfstandig werken
  • 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
  • 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6


Niveau 4

240 SBU:

  • 90 klokuren in de BPV
  • 75 klokuren zelfstandig werken
  • 2 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
  • 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6


Opbouw lesplanner

De lesplanner is voor een heel schooljaar; dus 40 weken. Er wordt echter wel de ‘semesterstructuur’ aangehouden. Dit betekent dat semester 5 (week 1-20) er anders uitziet dan semester 6 (week 21-40).

In de lessen komen afwisselend theorie en het maken van opdrachten aan de orde. Dat kunnen individuele opdrachten zijn, groepsopdrachten die binnen de lestijd worden afgerond of groepsopdrachten die een paar lessen in beslag nemen. Het kan voorkomen dat je (een deel van) een schoolopdracht maakt in de BPV.

De opdrachten zijn bedoeld om je kennis en vaardigheden over het onderwerp van jouw keuzedeel op niveau te brengen.

Aan het begin van semester 5 maak je een planning. Je gebruikt hierbij het planningsformulier. Hierop staan vaste onderdelen al aangegeven. Met deze vaste items moet je dus rekening houden. Er zijn 18 opdrachten die afgetekend moeten zijn om deel te mogen nemen aan het kennistentamen.

De docent zal jou coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.


Semester 5, week 1-20
Studenten die de opleiding AMGGZ, TB, PBGZ en PBSD volgen, zullen in semester 5 2 uur per week dit keuzedeel volgen. Studenten die de opleiding BGZ en BSD volgen, zullen 3 uur dit keuzedeel volgen. Deze studenten hebben dan meer tijd voor dezelfde opdrachten.


Semester 6, week 21-40
Tijdens semester 6 volgen de studenten allemaal 3 uur per week dit keuzedeel (ongeacht uitstroom).


BPV-opdrachten
In de BPV werk je aan de BPV-oefenopdracht van Consortium; zo bereid je je voor op het examen. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door de praktijk. Tijdens de lessen op school wordt ook aan deze opdracht aandacht geschonken. Je vindt de BPV-opdracht dan ook terug in de lesplanner.


Toets

De onderdelen uit semester 5 worden afgetoetst met een portfolio met opdrachten Deze opdrachten dienen aan het eind van semester 5 afgetekend te zijn.

Klik hier om de aftekenlijst te downloaden


Examen

Dit keuzedeel maakt gebruik van het examen van Consortium. Dit examen kun je vinden op Consortium.

Het examen heeft als beoordelingsvorm een gedragsobservatie en vindt plaats in de BPV en wordt beoordeeld door een examinator uit de praktijk.

Ter voorbereiding op je examen maak je de BPV-oefenopdracht van het Consortium. Deze oefenopdracht kun je vinden op Consortium. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door je praktijkopleider.


Afnamecondities examen

  • De kandidaat voert alle onderdelen individueel en zelfstandig uit.
  • De kandidaat wordt door de praktijk in de gelegenheid gesteld om dit examen uit te voeren.
  • Het gedrag van de kandidaat in de praktijk wordt beoordeeld door een praktijkbeoordelaar.

 

Startbewijs
Je mag met het examen starten als je de BPV-oefenopdrachten met een voldoende hebt afgesloten.

Het startbewijs ontvang je van je docent. 

Klik hier om het startbewijs te downloaden


Studiepunten

Om de studiepunten voor semester 5 voor dit vak te behalen zijn alle 18 opdrachten van de aftekenlijst afgetekend.

Klik hier om de aftekenlijst te downloaden


Bronnen en materialen

24boost: ISBN 9789037239263 (digitaal) OF Mensen met niet-aangeboren hersenletsel, Uitgeverij Edu’Actief: ISBN 9789037243352 (papieren uitgave; let op: dit artikel wordt op aanvraag gedrukt. Hierbij geldt geen recht van retour.)

BPV-oefenopdracht van het Consortium

Examen van het Consortium


Aanvullende bronnen

DVD Hooi op je vork (€14,95) bij www.hooiopjevork (aan te schaffen door de docent)

Aanwijsboek bij Afasie (te bestellen door docent op www.gors.nl)

www.hersenletsel-uitleg.nl/

http://www.intermobiel.com/Themas/Seksualiteit/article/967/Professionals-in-de-zorg

https://www.zorghulpatlas.nl/zorghulpwereld/wijzer-per-aandoening/niet-aangeboren-hersenletsel-nah-/


Lesplanner en opdrachten

























































Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl