AMGGZ-BSD-PBSD-TB
Opleiding
|
Maatschappelijke Zorg
|
Locatie
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo
|
AMGGZ 25474
BSD 25476 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2017-2018 en 2018-2019
|
Semester
|
4
|
Inleiding
Het ondersteuningsplan geeft duidelijkheid over de ondersteuning die een cliënt nodig heeft en op welke wijze deze geboden wordt. Het plan wordt opgesteld in overleg met de cliënt, ouders en/of vertegenwoordigers, collega’s en deskundigen. De wensen, verwachtingen en behoeften van de cliënt staan uiteraard centraal.
Jij gaat tijdens het vak Ondersteuningsplan het ondersteuningsplan uitwerken.
Dat betekent zelfwerkzaamheid, nieuwsgierigheid, inzet en een onderzoekende geest van jouw kant. Dat moet ook wel, want zo leer je hoe je (ook in vergelijkbare) situaties zaken aanpakt.
Plaats in de opleiding
Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:
- Beginsituatie
- Communicatie
- Doelgroepen
- ADL
- HDL
- Dagbesteding en Afstemmen
Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:
AMGGZ | P4-K1-W2: Levert een bijdrage aan het ondersteuningsplan |
BSD | P2-K1-W3: Ondersteunt de cliënt gericht op zelfmanagement en/of maatschappelijke participatie |
PBSD | P6-K1-W1: Schrijft het ondersteuningsplan |
TB | P5-K1-W1: Maakt samen met de cliënt het ondersteuningsplan |
Leerdoelen
1 | Je kunt informatie verzamelen en combineren tot bruikbare informatie. |
2 | Je kunt de behoeften, wensen en verwachtingen van de cliënt inventariseren |
3 | Je kunt op basis van de verkregen informatie doelen formuleren op de lange- en korte termijn |
4 | Je kunt passende activiteiten formuleren |
5 | Je kunt beschrijven vanuit welke begeleidingsmethodiek je gaat begeleiden |
6 | Je kunt een ondersteuningsplan op een logische gestructureerde manier uitwerken, bestaande uit: hoofd- en subdoelen, activiteiten, begeleidingsmethodieken, frequentie, evaluatiemomenten- en criteria en tijdpad |
7 | Je kunt je plan toelichten aan cliënt en/of collega’s en gemaakte keuzes motiveren |
Studiebelasting
3 lesuren per week gedurende 10 weken
Opbouw lesplanner
De student maakt zelf een planning van de opdrachten. Wanneer de student welke opdracht uitvoert, beslist de student zelf. Na goedkeuring van de planning door de docent kan de student van start gaan met de opdrachten. Als een student de opdracht af heeft, kan hij/zij deze laten aftekenen bij de docent.
Deze opdrachten zijn bedoeld om de kennis van de student met betrekking tot het schrijven van een ondersteuningsplan op niveau te brengen. Deze opdrachten zijn een voorwaarde om te mogen starten met de tentamenopdracht.
De docent zal de student coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.
Tentamenopdracht
Beoordelingsvorm: product in de vorm van een deel van het ondersteuningsplan.
Ter voorbereiding op je tentamenopdracht maak je een aantal opdrachten. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent.
Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dienen alle opdrachten afgetekend te zijn en dient je tentamenopdracht met een voldoende afgerond te zijn.
Als je dit vak hebt afgesloten, ontvang je van je LOB’er het startbewijs voor het profielexamen volgens onderstaand schema.
Crebo |
Profielexamen |
BSD |
K1-W1 |
BGZ |
|
PBGZ |
K1-W1 |
PBSD |
K1-W1 |
TB |
K1-W1 |
AMGGZ |
K1-W1
|
Beoordelingsformulier
Klik hier voor het beoordelingsformulier
Bronnen en materialen
Thieme Meulenhoff Traject Welzijn
Lesplanner, casus, opdrachten en bijlagen
-
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl