Coaching
Opleiding
|
Maatschappelijk Zorg
|
Locatie:
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo:
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort:
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019 en 2019-2020
|
Semester
|
5
|
Inleiding
In de maatschappelijke zorg werk je regelmatig met vrijwilligers en stagiaires. Zeker met de invoering van de Participatiewet en de wet Langdurige Zorg. Ook door bezuinigingen van het vorige kabinet wordt er steeds vaker een beroep gedaan op vrijwilligers en stagiaires. Bovendien komt het wel eens voor dat je nieuwe collega’s moet inwerken, waaronder inval- en uitzendkrachten. Jij hebt een belangrijke rol in de begeleiding van hen. Als jij al een tijd stage loopt binnen de organisatie, dan weet je hoe de dag verloopt, wat er moet gebeuren en ken je de cliënten en begeleidingsrichtlijnen. Je begeleidt hen door instructies en aanwijzingen te geven, door te adviseren en te coachen.
Om deze rol goed te kunnen invullen, heb je verschillende vaardigheden nodig. Hier hoort ook een passende beroepshouding bij. Deze beroepshouding en vaardigheden ga je op school ontwikkelen. Jij gaat binnen dit vak Coaching als derdejaarsstudent een eerstejaarsstudent begeleiden bij zijn of haar studieloopbaan. Door op deze manier ervaring op te doen met coachen en begeleiden en word je voorbereid op het examen, dat in de BPV zal plaatsvinden.
Elke week komen binnen het vak Coaching 3 onderdelen terug: Voorbereiding, Uitvoering en Evaluatie. Verderop in deze lesplanner kun je lezen wat er per week van je wordt verwacht.
Plaats in de opleiding
Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:
Afstemmen
|
Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:
AMGGZ
|
P4-K1-W6 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
BGZ
|
P1-K1-W4 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
PBGZ
|
P3-K1-W8 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
PBSD
|
P6-K1-W6 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
TB
|
P5-K1-W7 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
Dit vak is voor studenten met profiel BSD gekoppeld aan onderstaand werkproces (levert geen bijdrage aan het startbewijs, telt wel mee voor de studievoortgang):
BSD
|
P2-K1-W2 Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij dagelijkse activiteiten
|
Leerdoelen
1
|
De student maakt concrete afspraken over te behalen leerdoelen en resultaten
|
2
|
De student geeft heldere instructies
|
3
|
De student stemt de begeleiding doelbewust af op diversiteit
|
4
|
De student stimuleert actief studenten om zich te ontwikkelen
|
5
|
De student nodigt studenten actief uit tot het inbrengen van eigen opvattingen, ideeën en tot het stellen van vragen
|
6
|
De student reageert adequaat op non-verbale signalen en op uitingen
|
7
|
De student beoordeelt zo objectief mogelijk het beroepsmatig handelen van studenten
|
Studiebelasting
4 lesuren gedurende 19 weken in semester 5 en 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6 (lesplanner semester 6 volgt nog)
Opbouw lesplanner
De student maakt elke week opdrachten die bedoeld zijn om je coachingsvaardigheden te vergroten. Elke week laat je de opdrachten van de vorige lesweek aftekenen door de docent. Deze opdrachten zijn een voorwaarde om te mogen starten met de tentamenopdracht.
De docent zal de student coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.
Tentamenopdracht
Beoordelingsvorm: gedragsobservatie (n.a.v. een gemonteerd filmpje) en productbeoordeling (evaluatieverslag).
De student laat in een coachingsmoment met studenten het gewenste gedrag zien en evalueert zijn/haar coaching schriftelijk. De begeleidingssituatie en het evaluatieverslag worden beoordeeld door de docent. De docent observeert het coachingsmoment door het bekijken van een maximaal 10 minuten lang gemonteerd filmpje.
Ter voorbereiding op je tentamenopdrachten maak je een aantal opdrachten. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent.
Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dienen alle opdrachten afgetekend te zijn en dient je tentamenopdracht met een voldoende afgerond te zijn. Verder geldt als voorwaarde dat je 100% aanwezig bent geweest.
Als je dit vak hebt afgesloten, ontvang je van je LOB’er het startbewijs voor het profielexamen volgens onderstaand schema.
Crebo
|
Profielexamen
|
BSD
|
|
BGZ
|
K1-W4
|
PBGZ
|
K1-W8
|
PBSD
|
K1-W6
|
TB
|
K1-W7
|
AMGGZ
|
K1-W6
|
Beoordelingsformulier
Beoordelingsformulier Coaching
Naam student
|
|
Naam beoordelaar
|
|
Datum beoordeling
|
|
Scoringsvoorschrift
|
|||||
|
Aantal punten |
|
|||
Beoordelings-
criteria |
|
0
|
1 |
2 |
Feedback |
|
Gedragsobservatie
|
|
|
|
|
1
|
De student maakt concrete afspraken over te behalen leerdoelen en resultaten
|
|
|
|
|
2
|
De student geeft heldere instructies
|
|
|
|
|
3
|
De student stimuleert actief studenten om zich te ontwikkelen
|
|
|
|
|
4
|
De student nodigt studenten actief uit tot het inbrengen van eigen opvattingen, ideeën en tot het stellen van vragen
|
|
|
|
|
5
|
De student reageert adequaat op non-verbale signalen en op uitingen
|
|
|
|
|
|
Evaluatieverslag
|
|
|
|
|
6
|
De student evalueert hoe zij haar begeleiding doelbewust heeft afgestemd op diversiteit
|
|
|
|
|
7
|
De student beoordeelt zo objectief mogelijk het beroepsmatig handelen van studenten
|
|
|
|
|
8
|
De student beoordeelt zo objectief mogelijk de aangeboden coaching
|
|
|
|
|
|
Totaal aantal gescoorde punten:
|
|
|||
Maximaal te behalen punten: 16 punten
Cesuur = 8 punten is voldoende voldoende: 8 t/m 10 punten, ruim voldoende: 11 t/m 13 punten, goed: 14 t/m 16 punten |
Beoordeling: Onvoldoende / Voldoende / Ruim voldoende / Goed
Betreft: eerste beoordeling / hertentamen
Handtekening beoordelaar:
Klik hier om het beoordelingsformulier te downloaden
Bronnen en materialen
Thieme Meulenhoff Traject Welzijn Theorieboek BGZ/PBGZ/AMGGZ/TB/PBSD