Groepsactiviteiten
Opleiding
|
Maatschappelijk Zorg
|
Locatie:
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo:
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 |
Cohort:
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019 en 2019-2020
|
Semester
|
5
|
Inleiding
Als begeleider zet je regelmatig groepsactiviteiten op. De doelgroep en de reden van hun aanwezigheid binnen de organisatie bepalen wat voor soort activiteiten. Een agogisch medewerker GGZ zal bijvoorbeeld creatieve en psycho-educatieve activiteiten organiseren, die goed aansluiten bij de wensen, mogelijkheden en kracht van de cliënten. Een (persoonlijk) begeleider GZ kan zich bezig houden met arbeidsmatige werkzaamheden, zoals kaarsen maken, kunstobjecten maken of snoep inpakken en daarbij zorg dragen voor een afzetmarkt. De begeleider SD begeleidt activiteiten, zoals maaltijden voorbereiden en koken, maar ook muziek maken en sporten. Je ziet dat het soort activiteiten heel divers is. De activiteiten liggen op het gebied van vrije tijd, scholing of werk.
Bij het organiseren en begeleiden van activiteiten draag je er zorg voor dat materialen en middelen aanwezig zijn. Je informeert de cliënten over de activiteit. Je betrekt zoveel mogelijk de naastbetrokkenen bij de (dagelijkse) activiteiten. Bij aanvang van een activiteit geef je indien nodig uitleg of instructie aan de cliënten. Je kunt voorbeelden laten zien, keuzemogelijkheden en alternatieven aanbieden.
Je kunt het gebruik van materialen en middelen demonstreren. Dat betekent dat je zelf vaardig moet zijn in gebruik van diverse soorten materialen en technieken én gereedschappen op de juiste manier gebruikt.
Tijdens de activiteit bewaak je de voortgang. Je motiveert cliënten om hun doelen te behalen en zich te houden aan afgesproken regels. Als begeleider blijf je steeds controleren of de activiteit blijft aansluiten bij de wensen en de mogelijkheden van de cliënten. Je schakelt flexibel en continu tussen de individuele cliënt en de groep cliënten. Je geeft opbouwende feedback op gedrag (onderling) en draagt zorg voor een positief groepsklimaat.
Plaats in de opleiding
Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:
Doelgroepen, Dagbesteding, Muzisch Agogische Methodiek, Ondersteuningsplan
|
Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:
AMGGZ
|
P4-K1-W3: Begeleidt cliënten bij groepsgerichte activiteiten
|
BGZ
|
P1-K1-W1: Ondersteunt en motiveert een groep cliënten bij activiteiten
|
PBGZ
|
P3-K1-W3: Ondersteunt en motiveert een groep cliënten bij activiteiten
|
BSD
|
P2-K1-W2: Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij (dagelijkse) activiteiten
|
Dit vak is voor studenten met profiel PBSD gekoppeld aan onderstaand werkproces (levert geen bijdrage aan het startbewijs, telt wel mee voor de studievoortgang):
PBSD
|
P6-K1-W1: Schrijft het ondersteuningsplan
P6-K1-W2: Begeleidt een cliënt bij het versterken van de eigen kracht |
Leerdoelen
1
|
De student schept adequaat kansen en mogelijkheden voor cliënten om zich te ontwikkelen, hun doelen te bereiken en uitdagingen aan te gaan
|
2
|
De student geeft opbouwende feedback op gedrag van cliënten (onderling) om een positieve instelling en groepsklimaat te bevorderen en hun ontwikkeling (inclusief de sociale ontwikkeling) te stimuleren
|
3
|
De student stemt haar communicatie, gedrag en begeleidingsvormen af op de cliënt(en)
|
4
|
De student overlegt tijdens groepsgerichte activiteiten tijdig over haar aanpak
|
5
|
De student probeert binnen haar bevoegdheden (niveau 3 of 4) problemen en knelpunten eerst zelf op te lossen voordat anderen worden geraadpleegd
|
6
|
De student kiest de juiste materialen en middelen voor de activiteiten die zij organiseert
|
7
|
De student bereidt de activiteit ruim op tijd voor
|
8
|
De student gaat zorgvuldig en netjes om met de materialen en middelen om
|
9
|
De student schat zorgvuldig de benodigde tijd in voor de activiteiten
|
10
|
De student gebruikt indicatoren om de voortgang te meten
|
Studiebelasting
4 lesuren gedurende 20 weken
Opbouw lesplanner
In semester 5 verwerk je tijdens de lessen theorie en oefen je vaardigheden met diverse materialen en gereedschappen.
Elke week heb je 4 lesuren. De eerste weken werk je aan verdiepingsopdrachten over het onderwerp groepsdynamica. Hier besteed je 2 lesuren aan. Je hebt ze nodig als basis voor het tentamen en examen (dit geldt niet voor PBSD). In de ‘overige bronnen’ staan enkele links naar films over groepsdynamica. De docent kan met de klas (delen) van de films bekijken, passend bij opdrachten.
Tegelijkertijd (ook 2 lesuren) ga je kennis en vaardigheden ontwikkelen t.a.v. verschillende soorten materialen en gereedschappen die gebruikt worden bij groepsactiviteiten (op het gebied van handarbeid, sport en spel, drama, muziek). Om uiteindelijk aan het eind van de lessencyclus een groepsactiviteit voor te bereiden en binnen jouw klas uit te voeren.
Kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om het tentamen en het examen volgens de beoordelingscriteria te kunnen afleggen.
Tentamenopdracht
Beoordelingsvorm: kennistentamen over de in de opdrachten genoemde theorie en een gedragsobservatie.
Kennistentamen
Toetsstof:
- Opdracht 4: Soorten Groepen
- Opdracht 6: fasen van Groepsontwikkeling, rollen in een groep, gedragsvormen
- Opdracht 8: overzicht van interventies
- Opdracht 9: Activiteitenplan
Ter voorbereiding op je tentamenopdracht maak je opdrachten over groepsdynamica. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent.
Klik hier om de aftekenlijst te downloaden.
Gedragsobservatie
De vaardigheden worden getentamineerd met een gedragsobservatie tijdens een groepsopdracht (opdracht 15). Ter voorbereiding op je tentamenopdracht maak je opdrachten. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent.
Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dienen alle lesopdrachten afgetekend te zijn en dient je kennistentamen met een voldoende afgerond te zijn. Ook dient de gedragsobservatie (opdracht 15) met een voldoende afgesloten te zijn.
Als je dit vak hebt afgesloten, ontvang je van je LOB’er het startbewijs voor het profielexamen volgens onderstaand schema. Indien in de rechterkolom andere vakken vermeld staan, dienen ook deze vakken behaald te zijn om het startbewijs te verkrijgen.
Crebo
|
Profielexamen
|
|
BSD
|
K1-W2
|
Sociaal netwerk
|
BGZ
|
K1-W1
|
|
PBGZ
|
K1-W3
|
|
PBSD
|
N.v.t.
|
|
AMGGZ
|
K1-W3
|
|
Bronnen en materialen
Thieme Meulenhoff Traject Welzijn
Aanvullende bronnen
Naast de bronnen die bij de opdrachten zijn gebruikt kun je voor groepsdynamica gebruik maken van:
- BGZ deel A: blz. 80-91
- PBGZ deel A: blz. 77-87
- BSD: geen
- AM GGZ: geen
- PBSD: geen
Naast de bronnen die bij de opdrachten zijn gebruikt kun je voor interventies gebruik maken van:
- BGZ: geen
- PBGZ: geen
- BSD: geen
- AM GGZ: blz. 318-319
- PBSD: geen
Naast de bronnen die bij de opdrachten zijn gebruikt kun je voor begeleiden bij activiteiten/dagbesteding gebruik maken van:
- BGZ deel A: blz. 137-140
- PBGZ deel A: blz. 89-106
- BSD: blz. 149-153, blz. 181-185
- AM GGZ: blz. 152-154, blz. 296, blz. 327, blz. 347
- PBSD: blz. 33, blz. 35, blz. 155-159, blz. 204
Films: psychologische experimenten over groepsdynamica
Bij onderstaande films kan de docent een kijkopdracht geven.
Human Zoo 1(19.37 min.)
Eerste indrukken en kennismaking; het ontstaan van een band
https://www.youtube.com/watch?v=tNh6cYM5Za0
Human Zoo 2 (23.28 min.)
Groepsregels en groepsdruk
https://www.youtube.com/watch?v=k_BhiFSGdQY
Human Zoo 3 (25.34 min.)
Macht en wraak
https://www.youtube.com/watch?v=w9zEK5VtFjI
Groepsdruk (5.48 min.)
Iemand helpen in het openbaar
https://www.youtube.com/watch?v=H-5Wvl-Tc3o
Interventies via communicatie
Roos van Leary (3.32 min.)
Gedrag beïnvloeden met communicatie
https://www.youtube.com/watch?v=x1UBEQVcnQE
Groepsgedrag (39 min.)
Krijg je een groep mensen zover dat ze vrijwillig hele nare teksten meezingen? Wat is de beste manier om samen te brainstormen? En hoe klop je mensen het meeste geld uit hun zak?
https://tvblik.nl/het-instituut/zijn-wij-nog-steeds-kuddedieren