Groepsactiviteiten


Opleiding
Maatschappelijk Zorg
Locatie:
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL                                              
Crebo:
 
AMGGZ 25474
BGZ 25475
BSD 25476
PBGZ 25477
PBSD 25478
Cohort:
2016-2019 en 2017-2020
Schooljaar
2018-2019 en 2019-2020
Semester
5


Inleiding

Als begeleider zet je regelmatig groepsactiviteiten op. De doelgroep en de reden van hun aanwezigheid binnen de organisatie bepalen wat voor soort activiteiten. Een agogisch medewerker GGZ zal bijvoorbeeld creatieve en psycho-educatieve activiteiten organiseren, die goed aansluiten bij de wensen, mogelijkheden en kracht van de cliënten. Een (persoonlijk) begeleider GZ kan zich bezig houden met arbeidsmatige werkzaamheden, zoals kaarsen maken, kunstobjecten maken of snoep inpakken en daarbij zorg dragen voor een afzetmarkt. De begeleider SD begeleidt activiteiten, zoals maaltijden voorbereiden en koken, maar ook muziek maken en sporten. Je ziet dat het soort activiteiten heel divers is. De activiteiten liggen op het gebied van vrije tijd, scholing of werk.

Bij het organiseren en begeleiden van activiteiten draag je er zorg voor dat materialen en middelen aanwezig zijn. Je informeert de cliënten over de activiteit. Je betrekt zoveel mogelijk de naastbetrokkenen bij de (dagelijkse) activiteiten. Bij aanvang van een activiteit geef je indien nodig uitleg of instructie aan de cliënten. Je kunt voorbeelden laten zien, keuzemogelijkheden en alternatieven aanbieden.

Je kunt het gebruik van materialen en middelen demonstreren. Dat betekent dat je zelf vaardig moet zijn in gebruik van diverse soorten materialen en technieken én gereedschappen op de juiste manier gebruikt.

Tijdens de activiteit bewaak je de voortgang. Je motiveert cliënten om hun doelen te behalen en zich te houden aan afgesproken regels. Als begeleider blijf je steeds controleren of de activiteit blijft aansluiten bij de wensen en de mogelijkheden van de cliënten. Je schakelt flexibel en continu tussen de individuele cliënt en de groep cliënten. Je geeft opbouwende feedback op gedrag (onderling) en draagt zorg voor een positief groepsklimaat.


Plaats in de opleiding

Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:

Doelgroepen, Dagbesteding, Muzisch Agogische Methodiek, Ondersteuningsplan


Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:

AMGGZ
P4-K1-W3: Begeleidt cliënten bij groepsgerichte activiteiten
BGZ
P1-K1-W1: Ondersteunt en motiveert een groep cliënten bij activiteiten
PBGZ
P3-K1-W3: Ondersteunt en motiveert een groep cliënten bij activiteiten
BSD
P2-K1-W2: Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij (dagelijkse) activiteiten


Dit vak is voor studenten met profiel PBSD gekoppeld aan onderstaand werkproces (levert geen bijdrage aan het startbewijs, telt wel mee voor de studievoortgang):

PBSD
P6-K1-W1: Schrijft het ondersteuningsplan
P6-K1-W2: Begeleidt een cliënt bij het versterken van de eigen kracht


Leerdoelen

1
De student schept adequaat kansen en mogelijkheden voor cliënten om zich te ontwikkelen, hun doelen te bereiken en uitdagingen aan te gaan
2
De student geeft opbouwende feedback op gedrag van cliënten (onderling) om een positieve instelling en groepsklimaat te bevorderen en hun ontwikkeling (inclusief de sociale ontwikkeling) te stimuleren
3
De student stemt haar communicatie, gedrag en begeleidingsvormen af op de cliënt(en)
4
De student overlegt tijdens groepsgerichte activiteiten tijdig over haar aanpak
5
De student probeert binnen haar bevoegdheden (niveau 3 of 4) problemen en knelpunten eerst zelf op te lossen voordat anderen worden geraadpleegd
6
De student kiest de juiste materialen en middelen voor de activiteiten die zij organiseert
7
De student bereidt de activiteit ruim op tijd voor
8
De student gaat zorgvuldig en netjes om met de materialen en middelen om
9
De student schat zorgvuldig de benodigde tijd in voor de activiteiten
10
De student gebruikt indicatoren om de voortgang te meten


Studiebelasting

4 lesuren gedurende 20 weken


Opbouw lesplanner

In semester 5 verwerk je tijdens de lessen theorie en oefen je vaardigheden met diverse materialen en gereedschappen.

Elke week heb je 4 lesuren. De eerste weken werk je aan verdiepingsopdrachten over het onderwerp groepsdynamica. Hier besteed je 2 lesuren aan. Je hebt ze nodig als basis voor het tentamen en examen (dit geldt niet voor PBSD). In de ‘overige bronnen’ staan enkele links naar films over groepsdynamica. De docent kan met de klas (delen) van de films bekijken, passend bij opdrachten.

Tegelijkertijd (ook 2 lesuren) ga je kennis en vaardigheden ontwikkelen t.a.v. verschillende soorten materialen en gereedschappen die gebruikt worden bij groepsactiviteiten (op het gebied van handarbeid, sport en spel, drama, muziek). Om uiteindelijk aan het eind van de lessencyclus een groepsactiviteit voor te bereiden en binnen jouw klas uit te voeren.

Kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om het tentamen en het examen volgens de beoordelingscriteria te kunnen afleggen.


Tentamenopdracht

Beoordelingsvorm: kennistentamen over de in de opdrachten genoemde theorie en een gedragsobservatie.


Kennistentamen

Toetsstof:

  • Opdracht 4: Soorten Groepen
  • Opdracht 6: fasen van Groepsontwikkeling, rollen in een groep, gedragsvormen
  • Opdracht 8: overzicht van interventies
  • Opdracht 9: Activiteitenplan


Ter voorbereiding op je tentamenopdracht maak je opdrachten over groepsdynamica. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent. 

Klik hier om de aftekenlijst te downloaden.


Gedragsobservatie

De vaardigheden worden getentamineerd met een gedragsobservatie tijdens een groepsopdracht (opdracht 15). Ter voorbereiding op je tentamenopdracht maak je opdrachten. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent.

Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dienen alle lesopdrachten afgetekend te zijn en dient je kennistentamen met een voldoende afgerond te zijn. Ook dient de gedragsobservatie (opdracht 15) met een voldoende afgesloten te zijn.

Als je dit vak hebt afgesloten, ontvang je van je LOB’er het startbewijs voor het profielexamen volgens onderstaand schema. Indien in de rechterkolom andere vakken vermeld staan, dienen ook deze vakken behaald te zijn om het startbewijs te verkrijgen.


Crebo
Profielexamen
 
BSD
K1-W2
Sociaal netwerk
BGZ
K1-W1

PBGZ
K1-W3

PBSD
N.v.t.

AMGGZ
K1-W3


Bronnen en materialen

Thieme Meulenhoff Traject Welzijn

 

Aanvullende bronnen

Naast de bronnen die bij de opdrachten zijn gebruikt kun je voor groepsdynamica gebruik maken van:

  • BGZ deel A: blz. 80-91
  • PBGZ deel A: blz. 77-87
  • BSD: geen
  • AM GGZ: geen
  • PBSD: geen

Naast de bronnen die bij de opdrachten zijn gebruikt kun je voor interventies gebruik maken van:

  • BGZ: geen
  • PBGZ: geen
  • BSD: geen
  • AM GGZ: blz. 318-319
  • PBSD: geen

Naast de bronnen die bij de opdrachten zijn gebruikt kun je voor begeleiden bij activiteiten/dagbesteding gebruik maken van:

  • BGZ deel A: blz. 137-140
  • PBGZ deel A: blz. 89-106
  • BSD: blz. 149-153, blz. 181-185
  • AM GGZ: blz. 152-154, blz. 296, blz. 327, blz. 347
  • PBSD: blz. 33, blz. 35, blz. 155-159, blz. 204

 

Films: psychologische experimenten over groepsdynamica

Bij onderstaande films kan de docent een kijkopdracht geven.


Human Zoo 1(19.37 min.)

Eerste indrukken en kennismaking; het ontstaan van een band

https://www.youtube.com/watch?v=tNh6cYM5Za0


Human Zoo 2 (23.28 min.) 

Groepsregels en groepsdruk

https://www.youtube.com/watch?v=k_BhiFSGdQY


Human Zoo 3 (25.34 min.) 

Macht en wraak

https://www.youtube.com/watch?v=w9zEK5VtFjI


Groepsdruk (5.48 min.)

Iemand helpen in het openbaar

https://www.youtube.com/watch?v=H-5Wvl-Tc3o


Interventies via communicatie

Roos van Leary (3.32 min.)

Gedrag beïnvloeden met communicatie

https://www.youtube.com/watch?v=x1UBEQVcnQE


Groepsgedrag (39 min.)

Krijg je een groep mensen zover dat ze vrijwillig hele nare teksten meezingen? Wat is de beste manier om samen te brainstormen? En hoe klop je mensen het meeste geld uit hun zak?

https://tvblik.nl/het-instituut/zijn-wij-nog-steeds-kuddedieren


Lesplanner en opdrachten

















Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl