Opdracht 2 bij WP2: zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht

Leerdoelen:

  • De gehanteerde informatiebronnen, de analyse en de weergave van de informatie zijn voldoende om in verschillende situaties juiste en betrouwbare informatie te verschaffen.
  • De student gebruikt analyserend vermogen: definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofd- en bijzaken en trekt logische conclusies.
  • De student stelt zich onderzoekend op: stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en is kritisch ten opzichte van de weergave van informatie.

De student leest teksten op hbo-niveau, formuleert vlot, bondig in correct Nederlands, stemt informatie af op de vraag/behoefte en doelgroep. Daarnaast is hij volledig in de bronvermelding.


Carell-model:

De onderliggende competenties zijn: analyseren, formuleren en rapporteren, onderzoeken

Linkerkant: groepsproject, fase voorbereiding, uitvoering, afronding


Opdracht 2: Onderzoek naar vakkennis en/of vraagstukken binnen het werkveld naar keuze

De opdrachten 2, 3 en 4 zijn aan elkaar gekoppeld. In opdracht 3 werk je in groepen en doe je onderzoek naar vakkennis binnen het werkveld naar keuze (opdracht 2). Daarna presenteer je het resultaat van deze opdrachten aan medestudenten (opdracht 4)

Bij deze drie opdrachten werk je aan de generieke studievaardighedenset van het Convenant Succesvolle Doorstroom mbo-hbo (Meijer, 2014). Zij onderscheiden de volgende tien vaardigheden:

  • Plannen en zelfstandig werken
  • Lezen en leren
  • Informatie zoeken en verwerken
  • Presenteren
  • Verslagen maken
  • Onderzoeken
  • Reflecteren
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • ICT inzetten


Bestudeer:

UG KVH 1: H2.1 t/m 2.6 en H2.9 t/m H2.10


Maak:

H2, opdracht 2.18


Opdracht: start met opdracht 2 en volg de volgende fases:

  • Fase 1 Voorbereiding:
    • Oriëntatie (in deze fase oriënteer je je op verschillende onderwerpen en kies je met je groepje een van deze onderwerpen voor deze opdracht)
    • Brainstorm (in deze fase maak je een brainstorm over je gekozen onderwerp)
    • Plan van aanpak (maak met je groepje een Plan van Aanpak met daarin minimaal de onderdelen:
      • De doelstelling van jullie opdracht
      • Een beschrijving van alle activiteiten die jullie gaan uitvoeren (denk hierbij aan bronnenonderzoek, interviews, enquêtes enz.)
      • De (tussen)producten (voor de opdrachten 2, 3 en 4) die jullie opleveren
      • Een planning hiervan
      • De gemaakte werkafspraken met een werkcontract ondertekend door alle groepsleden
  • Fase 2 Uitvoering:
    • Onderzoek (na goedkeuring van het PvA door de docent kan het groepje inhoudelijk aan de slag)
    • Analyse (na het verzamelen van alle informatie zal er een analyse van de gevonden informatie gemaakt worden)
    • Uitwerking (alle resultaten worden gerangschikt, geprioriteerd en gepresenteerd)
  • Fase 3 Afsluiting:
    • Rapport (van jullie onderzoek lever je een schriftelijk rapport in bij de docent)
    • Presentatie (van jullie onderzoek geef je als groepje een presentatie aan medestudenten, zie opdracht 4)

































Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl