Keuzedeel Doorstroom hbo


Opleiding
Maatschappelijke Zorg
Locatie
ALX, RSS
Crebo
AMGGZ 25474
PBGZ 25477
PBSD 25478
TB 25479
Cohort
2016-2019 en 2017-2020
Schooljaar
2018-2019 en 2019-2020
Semester
5 en 6


Inleiding

Een groot deel van de niveau 4-deelnemers stroomt door naar het hbo. Dit keuzedeel heeft twee doelen. Het eerste doel is je een goede keuze te laten maken voor doorstroom en het tweede doel is je een ‘vliegende’ start te laten maken in het hbo.

Dit keuzedeel is bedoeld om mbo-deelnemers voor te bereiden op een hbo-opleiding: je gaat je vooral oriënteren op het kiezen van een passende hbo-opleiding en de voorbereiding op de ontwikkeling van hbo-competenties (informatieverwerking, samenwerking en reflectie in de hbo-context).

In het keuzedeel kun je gericht kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc. en hierin ervaring opdoen. De inhoud van het keuzedeel is ook gebaseerd op de uitkomsten van onderzoeken naar de succes- en faalfactoren van mbo’ers in het hbo.


Ingangseisen

De student die het keuzedeel voorbereiding hbo volgt, doet de opleiding MZ op niveau 4. Immers, een diploma op niveau 3 geeft geen toegang tot het hbo. Voor de opleiding MZ niveau 4 mag je met alle uitstroomprofielen aan dit keuzedeel deelnemen.

Dit keuzedeel is zowel voor de student die al een (gerichte) keuze heeft gemaakt als voor de student die nog niet weet of hij wel of niet wil doorstuderen aan een hbo.

Dit keuzedeel is geen formele instroomeis voor het hbo: het is enkel bedoeld om mbo-deelnemers voor te bereiden op een mogelijke hbo-opleiding.

Voor dit keuzedeel wordt het sterk aanbevolen dat je de beschikking hebt over een laptop, zodat je de links naar bestanden en websites kunt gebruiken.


Werkprocessen van het keuzedeel

Het keuzedeel wordt individueel uitgevoerd in het kader van de kerntaak:

D1-K1:
Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding


De volgende werkprocessen staan centraal:

D1-K1-W1:
Oriënteert zich op hbo-opleidingen en -beroepen
D1-K1-W2:
Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht
D1-K1-W3:
Werkt samen in projectgroepen
D1-K1-W4:
Reflecteert op gedrag en resultaten



Leerdoelen

1
Bezit kennis van voor het hbo relevante evaluatietechnieken, passend bij de context/sector
2
Bezit kennis van het in het hbo gehanteerde analyse – en onderzoekstechnieken, passend bij de context/sector
3
Bezit brede kennis van vakterminologie, passend bij de context/sector
4
Bezit kennis van in het hbo gehanteerde presentatietechnieken, passend bij de context/sector
5
Bezit kennis van op hbo-niveau relevante methoden, technieken, materialen, diensten en producten, passend bij de context/sector
6
Kan de diverse kennisgebieden, werkwijzen en procedures binnen het vakgebied integreren
7
Kan voor de sector relevante informatie mondeling en schriftelijk verwerken
8
Kan voor de sector relevante rekenvaardigheden toepassen


Studiebelasting

Niveau 4

240 SBU:

  • 90 klokuren in de praktijk (open dagen, enz.)
  • 75 klokuren zelfstandig werken
  • 2 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
  • 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6


Opbouw lesplanner

De lesplanner is voor een heel schooljaar; dus 40 weken. Er wordt echter wel de ‘semesterstructuur’ aangehouden.

De lessen bestaan uit individuele - en groepsopdrachten. Er worden verwerkingsopdrachten uit het boek gemaakt in de lessen of deze worden als huiswerk opgegeven. Daarnaast doe je zelfstudie, door bijvoorbeeld het bezoeken van open dagen, proefstuderen en dergelijke.

Tevens zijn er 7 oefenopdrachten. De oefenopdrachten bevatten het bestuderen van theorie uit het boek, opdrachten uit het boek en opdrachten van Consortium. Deze oefenopdrachten worden beoordeeld door de docent. Tijdens de lessen op school wordt ook aan deze opdrachten aandacht geschonken. Je vindt de oefenopdrachten dan ook terug in de lesplanner. De 7 opdrachten dienen afgetekend te zijn om deel te mogen nemen aan het examen.

Aan het begin van semester 5 maak je een planning voor de 7 oefenopdrachten. Je gebruikt hierbij het planningsformulier. Hierop staan vaste onderdelen al aangegeven. Met deze vaste items moet je dus rekening houden.

De docent zal jou coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren en tijdens gesprekken op afspraak vragen beantwoorden.


Examen

Dit keuzedeel maakt gebruik van het examen van het Consortium. Dit examen kun je vinden op https://digibib.consortiumbo.nl.

Het examen heeft als beoordelingsvorm een reflectieverslag. Dit examen vindt plaats in de lessen en wordt beoordeeld door een examinator van school.

Ter voorbereiding op je examen maak je 7 oefenopdrachten (bestaande uit opdrachten uit het boek, 4 oefenopdrachten van Consortium en 3 overige opdrachten). De oefenopdrachten van Consortium kun je vinden op Consortium. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door je docent. Let op: voor dit keuzedeel geldt dus dat je de BPV-oefenopdrachten op school maakt en niet in de BPV.

Klik hier om de aftekenlijst te downloaden


Afnamecondities examen

  • De kandidaat voert alle onderdelen individueel en zelfstandig uit.
  • De examenopdracht wordt beoordeeld door een docent van school.


Startbewijs

Je mag met het examen starten als je de 7 oefenopdrachten met een voldoende hebt afgesloten. 

Het startbewijs ontvang je van je docent.

Klik hier om het startbewijs te downloaden

 

Studiepunten

Om de studiepunten voor semester 5 voor dit vak te behalen zijn de 7 oefenopdrachten met een voldoende afgesloten.

Klik hier om de aftekenlijst te downloaden


Beoordelingsformulier BPV-oefenopdracht

Naam student

Klas

Naam beoordelaar

Datum beoordeling

Scoringsvoorschrift. 
Onvoldoende
Voldoende
Goed

Aantal punten


Beoordelings-
criteria
De student
0

1

2

Feedback


Zelf gekozen bewijsstuk




1
Je hebt informatie verzameld met betrekking tot hbo-opleiding naar keuze




2
Je hebt verschillende bronnen gebruikt om informatie te verzamelen




3
Je laat in een zelfgekozen bewijsstuk je bevindingen zien met betrekking tot jouw interesse in beroep en opleiding.





Verslag over aandeel in het werken binnen de projectgroep en presentatie




4
Uit het verslag blijkt dat je samenwerkt met de andere leden van de projectgroep: je draagt gezamenlijke verantwoordelijkheid voor proces en resultaat, staat open voor de inbreng van anderen, komt afspraken na en lost meningsverschillen op




5
Uit het verslag blijkt dat je systematisch werkt: je formuleert heldere doelen en stappen, je houdt je aan deadlines en je bewaakt het overzicht




6
Uit het verslag blijkt dat je jouw probleemoplossend vermogen gebruikt in de projectgroep en presentatie: je speelt in op kansen en bedreigingen, combineert creativiteit met realiteitszin en je draagt bruikbare oplossingen aan





Verslag onderzoek




7
Je beschrijft hoe je je analyserend vermogen gebruikt: definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofd- en bijzaken en trekt logische conclusies




8
Je beschrijft hoe je je onderzoekend opstelt: stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en je bent kritisch ten opzichte van de weergave van informatie




9
Je formuleert vlot, bondig en in correct Nederlands





Verslag van onderbouwde conclusie uit gesprek met begeleider en/of anderen over kans van slagen in het hbo en de vervolgstappen die je gaat nemen




10
Je beschrijft de ontwikkelingen in je zelfinzicht: je omschrijft hoe kritisch je bent naar jezelf en formuleert realistische ambities




11
Je beschrijft je eigen rol en verantwoordelijkheid




Maximaal te behalen punten: 22 punten
Cesuur = 11 punten is voldoende
voldoende: 11 t/m 15 punten, ruim voldoende: 16 t/m 19 punten, goed: 19 t/m 22 punten


Beoordeling: Onvoldoende / Voldoende / Ruim voldoende / Goed             

Betreft: eerste beoordeling / hertentamen                    

Handtekening beoordelaar:


Klik hier om het formulier te downloaden

LET OP: dit beoordelingsformulier is bedoeld voor alle 7 opdrachten.


Bronnen en materialen

Boek: KZD HBO 1, Keuzedeel - Voorbereiding HBO, Uitgeversgroep

BPV-oefenopdracht van het Consortium

Examen van het Consortium


Aanvullende bronnen

Meer, v. d,. R. (2018, maart 1). essay. Opgehaald van Universiteit van Twente: http://essay.utwente.nl/64396/1/Meer,%20Robert%20van%20der%20-%20S0067369%20-%20OvO%20Verslag.pdf


Meijer, A. (2014). Generieke studievaardighedenset voor doorstroom mbo-hbo. Groningen: Convenant succesvolle doorstroom mbo-hbo. https://issuu.com/hanzehogeschool/docs/14058_cnn_-_brochure


s-bb. (2018, januari 15). Opgehaald van s-bb kwalificaties: https://kwalificaties.s-bb.nl/Details/Index/2458?type=Dossier&returnUrl=%2F%3FPagina%3D6%26ResultaatType%3DKeuzedeel%26AardKeuzedeel%3DDoorstroom%26Fuzzy%3DFalse


Spek,A. & Wertenbroek, C. (2018, januari 15). Opgehaald van Hogeschool Rotterdam: https://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/nieuws/voor-decanen/keuzedeel-voorbereiding-hbo/


Lesplanner, opdrachten en Nederlands 3F-plus





































































Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl