Lesplanner

SW 
Lesdoelen school 
Inhoud school
Bronnen/Planning/Huiswerk/Cijfer
2
Het is de student duidelijk hoe het keuzedeel is opgebouwd en wat er hierin van hem/haar verwacht wordt

De student legt de begrippen cultuur, vooroordelen, discriminatie en racisme uit en herkent deze begrippen in de documentaire

De student benoemt de eigen beginsituatie met betrekking tot bewustzijn (interculturele) diversiteit
Introductie keuzedeel
Eigen beginsituatie keuzedeel
Bronnen
Planning
Inleiding KD en onderwerp.
Oriënterende opdrachten 1 t/m 4 maken (wk 2-3)
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Geen
3
De student heeft zich georiënteerd op cultuurverschillen en culturele diversiteit in het dagelijks leven en op de werkvloer

BronnenEXTRA OPDRACHTEN
Planning
Oriënterende opdrachten 1 t/m 4 maken (wk 2-3-4)
Huiswerk 
Eventueel vlog thuis (af)maken en volgende week laten zien
Cijfer
Geen
4
De student laat aan de klas in een vlog zien hoe hij/zij of zijn/haar omgeving met cultuurverschillen is omgegaan

De student heeft een GO na de oriëntatie-opdrachten voldoende te hebben uitgevoerd
Oriëntatie op cultuurverschillen, culturele diversiteit interculturele samenwerking
BronnenEXTRA OPDRACHTEN
Planning
Opdrachten laten aftekenen bij docent.
VLOG laten zien aan de klas.
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Opdrachten ter Beoordeling
Vlog: cijfer
5
De student legt het begrip referentiekader uit

De student legt een verband tussen referentiekader en cultuur

De student vergelijkt kenmerken van de eigen cultuur met die van andere studenten
Referentiekader
Cultuurverschillen herkennen
BronnenEXTRA OPDRACHTEN
Planning
N3 opdracht 3
(geen PREZI) Mindmap op papier.
Huiswerk 
Geen 
Cijfer
Geen
6
De student herkent het effect van zijn/haar referentiekader op hoe hij/zij naar anderen kijkt

De student legt het verschil uit tussen stereotypering en discriminatie

De student beargumenteert welke situaties hij/zij als normaal ziet en welke niet

De student herkent bij zichzelf welke stereotyperende beelden hij/zij heeft
Referentiekader
Stereotypering
BronnenEXTRA OPDRACHTEN
Planning
Afmaken opdracht laten aftekenen bij docent.
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Cijfer
7
De student kan argumenten benoemen ter ondersteuning van de stelling tijdens het debat.
De student kan zich verplaatsen in een ‘andere’ visie en mening dan de student zelf hanteert.
Culturele diversiteit
Bronnen
EXTRA OPDRACHTEN: Lagerhuis
Planning
Debat in de klas, Lagerhuis. Zie verantwoording.
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Beoordeling
8
De student legt door middel van een mindmap uit wat culturele diversiteit inhoudt, na zich eerst hier op voorbereid te hebben

De student herkent gewoontes die cultureel gemotiveerd zijn

De student bespreekt met anderen welke nieuwe inzichten op het gebied van cultuurverschillen hij/zij heeft verkregen
Culturele diversiteit
Cultuurverschillen herkennen
Bronnen

Planning
N3 opdracht 10
Huiswerk 
Evt. interview afmaken.
Cijfer
Geen
9
De student bevraagt anderen  op culturele kenmerken

De student benoemt cultuurverschillen tussen eigen cultuur en de cultuur van de medestudent
Cultuurverschillen onderzoeken in enquête of interview
Bronnen
Planning
N3 opdracht 10
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Cijfer
10
De student verdiept zich in een cultuur.
De student presenteert de cultuur aan de klas.
Verschillende culturen
Bronnen
EXTRA OPDRACHTEN
Planning
Presenteren cultuur. Zie verantwoording.
Voorbereiden.
Huiswerk 
Evt. thuis  verder maken.
Cijfer
Geen
11
De student verdiept zich in een cultuur.
De student presenteert de cultuur aan de klas.
Verschillende culturen
Bronen
EXTRA OPDRACHTEN
Planning
Presenteren cultuur. Zie verantwoording.
Uitvoeren voor de klas
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Beoordeling
12
De student onderzoekt hoe mensen omgaan met cultuurverschillen als ze met elkaar moeten samenwerken

De student onderzoekt wat mensen doen als er botsingen of problemen zijn die met cultuurverschillen te maken hebben
Onderzoek  cultuurverschillen
BronnenEXTRA OPDRACHT VOLGT
Planning
N3 opdracht 7
Voorbereiden.
Huiswerk 
Evt. thuis  verder maken.
Cijfer
Geen
13
De student onderzoekt hoe mensen omgaan met cultuurverschillen als ze met elkaar moeten samenwerken

De student onderzoekt wat mensen doen als er botsingen of problemen zijn die met cultuurverschillen te maken hebben

De student verwerkt resultaten in verslagvorm en in grafiek
Onderzoek cultuurverschillen
Verslag resultaten.
BronnenEXTRA OPDRACHT VOLGT
Planning
N3 opdracht 7
Uitvoeren
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Cijfer
14
De student herkent hoe normen en waarden binnen de Nederlandse cultuur kunnen botsen met normen en waarden binnen andere culturen

De student herkent de culturele verschillen in betekenissen van gebaren

Je brengt in beeld welke problemen met een culturele achtergrond er kunnen spelen op de werkvloer en hoe deze aangepakt kunnen worden
Normen en waarden Nederlandse cultuur t.o.v. andere culturen
Gebaren
Culturele verschillen op de werkvloer
Bronnen
Planning
N3 opdracht 11
Voorbereiden
Huiswerk 
Evt. thuis  verder maken.
Cijfer
Geen
15
De student verwoordt welke problemen met een culturele achtergrond er kunnen spelen op de werkvloer en hoe
deze aangepakt kunnen worden

De student beschrijft aan de hand van het ui-diagram zijn/haar eigen cultuur
Culturele verschillen op de werkvloer
Het ui-diagram
Presentatie Digitale Collage
Bronnen
Planning
N3 opdracht 11
Af laten tekenen door docent
Huiswerk 
Geen
Cijfer
Beoordeling
16
De student kijkt vanuit andere perspectieven
De student leert wat discriminatie voor gevolgen en invloed kan hebben.



Discriminatie en bewustwording
Bronnen
Video: ‘Wit is ook een kleur’
(Of andere keus door docent)
Planning
Bioscoop + opdracht
Film kijken met vragen en na de film vragen inleveren.
Huiswerk 
Evt. thuis vragen verder afmaken.
Cijfer
Beoordeling.
17
De student maakt onderscheid tussen de F- en G-culturen en herkent kenmerken in de praktijk

De student neemt kennis van de inhoud van de inburgeringstest
F- en G-culturen
Inburgeringstest
Cultuurverschillen
Bronnen
Planning
N3 opdracht 8 + 9
Huiswerk 
Evt. opdracht thuis afmaken.
Cijfer
Beoordeling
18
De student verdiept zich in cultuurverschillen


Verbinding met de praktijk
Bronnen
EXTRA OPDRACHT VOLGT
Planning
Docent organiseert leuke afsluiter.
Bijv. gastspreker, werkveldbezoek etc.
Huiswerk

Cijfer

19
De student verwoordt hoe hij/zij om zou gaan met ethische dilemma’s m.b.t. intercultureel werken
Ethische dilemma’s
Interculturele competenties
Interculturele casuïstiek
Bronnen
Vooroordelen ‘ook ik ben Nederlands
EXTRA OPDRACHT VOLGT
Planning

Huiswerk

Cijfer

20
De student evalueert het lesprogramma op product en proces
Evaluatie lesprogramma
Bronnen 

Planning

Huiswerk

Cijfer



































Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl