Keuzedeel Internationaal I: Bewustzijn culturele diversiteit semester 3
Opleiding
|
Maatschappelijke Zorg
|
Locatie
|
Nader te bepalen
|
Crebo
|
BGZ 25475
BSD 25476 |
Cohort
|
2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019
|
Semester
|
3 en 4
|
Inleiding
In Nederland wonen veel mensen uit andere culturen. Als je om je heen kijkt, in de buurt waar je woont, op school, in de bus, in de trein, op de Nederlandse televisie: overal zie je mensen met een andere culturele achtergrond.
Het keuzedeel ‘Internationaal I’ gaat over (interculturele) diversiteit. In dit keuzedeel gaan we het hebben over de verschillen die kunnen spelen wanneer je te maken hebt met mensen met een andere culturele achtergrond. Maar wat is intercultureel precies? En wat wordt bedoeld met diversiteit?
Wanneer je in je leef- of werkomgeving te maken hebt met mensen uit een andere cultuur kan het handig zijn als je iets afweet van die andere cultuur. Om goed te kunnen samenwerken met mensen met een andere culturele achtergrond zijn speciale competenties nodig. Het is daarom belangrijk iets af te weten van diverse culturen. Ben jij je bewust van je culturele identiteit? En wat weet jij van de gewoontes en normen en waarden van andere culturen? Hoe belangrijk is het te weten wat de verschillen zijn? En hoe spelen interculturele verschillen door op de werkvloer?
Al deze aspecten komen terug in dit keuzedeel.
Het keuzedeel Internationaal 1: Bewustzijn interculturele diversiteit bestaat uit drie leereenheden:
- Onderzoek naar eigen en andere culturen en naar eigen (inter)culturele sensitiviteit.
- Onderzoekt interculturele verschijnselen.
- Neemt deel aan interculturele samenwerkingsverbanden.
Examen
Dit keuzedeel wordt afgesloten met het examen Onderzoeksverslag. Om aan het examen te kunnen deelnemen dienen alle opdrachten binnen de leereenheden te zijn behaald.
Later in dit schooljaar 2018-2019 ontvang je alle documenten die nodig zijn om het examen te kunnen doen.
Kerntaken en werkprocessen van het keuzedeel
D1-K1: Ontwikkelt interculturele sensitiviteit
|
D1-K1-W1 Onderzoekt eigen en andere culturen
Omschrijving
De beginnend beroepsbeoefenaar onderzoekt zijn eigen referentiekader: hij gaat na wat zijn eigen cultuur kenmerkt en wat dat voor invloed heeft op de wijze hoe hij tegen zaken aankijkt, omgangsvormen en communicatiestijl. Hij kijkt ook wat andere culturen kenmerkt en onderzoekt de verschillen tussen zijn eigen cultuur en die van anderen. Wanneer nodig brengt hij onder woorden wat zijn bevindingen zijn en gebruikt deze bij het verklaren van verschillen tussen mensen.
Resultaat
De beginnend beroepsbeoefenaar is zich bewust van zijn eigen cultuur en de invloed daarvan op zijn denken en handelen. De beginnend beroepsbeoefenaar ziet verschillen tussen culturen.
Competenties
Onderzoeken, Omgaan met verandering en aanpassen, Ethisch en integer handelen.
D1-K1-W2 Onderzoekt eigen culturele sensitiviteit
Omschrijving
De beginnend beroepsbeoefenaar bemerkt in contacten met anderen de invloed van verschillende culturele achtergronden. Hij stelt de ander vragen over zijn cultuur en drijfveren en vertelt over zijn eigen cultuur. Hij probeert zaken vanuit het perspectief van de ander te bekijken en bepaalt in hoeverre hij zich in de ander kan en wil verplaatsen. Hij onderzoekt zijn eigen grenzen in hoeverre hij zich kan en wil aanpassen aan de ander.
Resultaat
Inzicht in zijn eigen culturele sensitiviteit.
Inzicht in eigen grenzen op het gebied van inlevingsvermogen.
Competenties
Samenwerken en overleggen, Omgaan met verandering en aanpassen, Ethisch en integer handelen.
D1-K2: Werkt samen met mensen met verschillende culturele achtergronden
|
D1-K2-W1 Legt en onderhoudt interculturele contacten
Omschrijving
De beginnend beroepsbeoefenaar communiceert met personen met een andere culturele achtergrond. Hij luistert naar de ander, vraagt informatie aan de ander en geeft boodschappen door aan de ander. Hij vraagt zaken na of zaken goed zijn overgekomen en reflecteert op de wijze van contact met de ander. Wanneer hij hier knelpunten bij ondervindt, bespreekt hij dit met een ander en vraagt desgewenst hulp.
Resultaat
Intercultureel contact is gelegd en onderhouden.
Competenties
Samenwerken en overleggen, Omgaan met verandering en aanpassen.
D1-K2-W2
Neemt deel aan interculturele samenwerkingsverbanden
Omschrijving
De beginnend beroepsbeoefenaar werkt samen in verschillende situaties. Hij onderhoudt tijdens de samenwerking informeel en formeel contact met het team, toont belangstelling in het team en brengt zaken ter sprake die de samenwerking ten goede komt. Hij denkt mee met de ander, biedt hulp aan en vraagt hulp. Hij brengt ideeën naar voren en beargumenteert zijn standpunt (in overleggen).
Resultaat
Een collegiale opstelling die bijdraagt aan een constructieve samenwerking.
Competenties
Samenwerken en overleggen, Omgaan met verandering en aanpassen.
Gedrag
|
|
D1-K1-W1
|
De student verzamelt actief informatie over de kenmerken (gebruiken, omgangsvormen, etc.) van diverse culturen
De student benoemt zonder waardeoordeel verschillen en overeenkomsten tussen culturen De student betrekt kennis van culturele verschillen bij zijn eigen oordeelsvorming |
D1-K1-W2
|
De student toont interesse in de cultuur en drijfveren van een ander
De student houdt in de omgang met de ander rekening met culturele verschillen De student gaat na welke invloed zijn gedrag heeft op een ander De student geeft niet te snel een oordeel over een ander |
D1-K2-W1
|
De student herkent de impact van de interculturele component en anticipeert hierop
De student stelt zich open voor de ander De student reflecteert op de wijze hoe hij de ander tegemoet treedt, in hoeverre dat cultureel bepaald is en wat hij nodig heeft om beter om te gaan met de ander |
D1-K2-W2
|
De student luistert actief en toont interesse in de ander en zijn culturele achtergrond en bouwt langdurige relatie op
De student houdt rekening met de verschillen in cultuur en het daaruit voortvloeiende verschil in omgaan met situaties en onderlinge verhoudingen |
Vakkennis en vaardigheden
- De student bezit kennis van de rol van cultuur in handelen van mensen
- De student bezit kennis van het begrip cultuur en cultuurelementen (taal, waarden en normen, symbolen, rituelen en helden)
- De student bezit kennis van omgangsvormen (kleding, uiterlijk, omgang, algemene regels, verwachtingen, etc.)
- De student kan cultuurelementen in interactie herkennen
- De student kan vraagvormen toepassen
- De student bezit kennis van verschillende communicatiestijlen
- De student kan feedbackregels in een internationale context hanteren
- De student kan cultuurelementen in interactie herkennen
- De student kan verbale en non-verbale communicatie in een internationale context interpreteren en herkennen
- De student kan eigen grenzen bepalen en aangeven
- De student kan omgaan met verschillende gesprekssituaties
- De student kan gedrag van zichzelf en de ander benoemen
Beoordeling
In semester 3 kun je 2 studiepunten behalen voor het Keuzedeel Internationaal Bewustzijn Interculturele Diversiteit. In semester 4 kun je 3 studiepunten behalen voor het Keuzedeel Internationaal Bewustzijn Interculturele Diversiteit. Leereenheid 1 sluit je in semester 3 af, waarna je je in semester 4 richt op leereenheid 2 en 3.
Alle opdrachten dienen te worden afgesloten met een voldoende om de studiepunten toe te kennen. De overige opdrachten (te vinden op de aftekenlijst) dienen te zijn voldaan als voorwaarde om het studiepunt te kunnen toekennen en zo het semester te kunnen behalen.
Semester 3
Opdrachten
|
SW
|
Beoordeling
|
Cesuur
|
Studiepunten
|
Vlog
|
4
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
0,5
|
Mindmap
|
6
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
0,5
|
Interview
|
9
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
0,5
|
Digitale collage
|
13
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
0,5
|
Semester 4
In semester 4 kun je 3 studiepunten behalen voor het Keuzedeel Internationaal Bewustzijn Interculturele Diversiteit. Leereenheid 1 sluit je in semester 3 af, waarna je in semester 4 je richt op leereenheid 2 en 3. Op onderstaande opdrachten word je beoordeeld met een cijfer. De overige opdrachten dienen te zijn voldaan als voorwaarde om het studiepunt te kunnen toekennen.
Opdrachten
|
SW
|
Beoordeling
|
Cesuur
|
Studiepunten
|
Kennistoets
|
4
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
0,5
|
Opdracht Multicultureel Onderzoek
|
5
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
1
|
Evaluatieverslag multicultureel feest
|
10
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
1
|
Opdracht Onderzoek Organisaties
|
15
|
Cijfer
|
Minimaal 5,5
|
0,5
|
Bronnen en materialen
Edu-actief: Internationaal I: Bewustzijn interculturele diversiteit.
www.24boost.nl; zie bovenstaand boek voor de instructie ‘Account aanmaken’ op bladzijde 5 t/m 7.
In de lesplanner zie je dikgedrukt Site en Video staan. Hiermee wordt verwezen naar www.24boost.nl. Waar Boek en Theorie staat wordt verwezen naar het boek van Edu-actief.
Overige bronnen (lessuggesties) zijn onderaan dit document te vinden onder de kop Overige bronnen.
Overige bronnen
Onderstaande links zijn zonder te screenen op bruikbaarheid toegevoegd. De links zijn te zien als lessuggesties en naar eigen inzicht te gebruiken en eventueel aan te passen.
https://prezi.com/iw23coo8wvvh/culturele-diversiteit-les-2-hoofdstuk-2/
https://www.tes.com/lessons/IVjkdUK_42ibdA/edit
https://prezi.com/ynwoxg2vh8yr/culturele-diversiteit-les-3-hoofdstuk-3/
https://prezi.com/ogvtb6urqmbl/culturele-diversiteit-les-5-hoofstuk-5/
https://www.efaqt.com/nl/interculturele-sensitiviteit/
Info over culturele diversiteit, je kan op deze site inloggen en vragen maken hierover
http://humortv.vara.nl/fragment/cultuurverschillen/
Javier Guzman
https://www.youtube.com/watch?v=f0RmvG0G9wQ
Gepubliceerd op 19 feb. 2012
Een aflevering van de documentaire Haagse Klasse. Deze aflevering gaat over Marokkaanse vaders (de gastarbeiders). Er is een duidelijk verschil merkbaar in de gedachtegang van de vader van Soleiman en de gedachtegang van de directeur van de Prinses Irene school in de Schilderswijk in Den Haag. Dit lijdt soms tot verhitte discussies...
https://www.vlerick.com/nl/about-vlerick/news/cultureel-bewustzijn-laten-we-het-hebben-over-het-grote-taboe
Er staat een casus in wellicht een idee om een rollenspel uit te spelen.
http://www.vereniginghogescholen.nl/system/knowledge_base/attachments/files/000/000/059/original/handreiking_interculturele_casuistiek_hsao.pdf?1438678762
Inderdaad site voor Hogeschool maar staan veel casussen in met vragen. Wellicht casus vereenvoudigen.
https://prezi.com/yopxnrgh_2kz/interculturele-communicatie/
Basis Prezi over interculturele communicatie en hoe intercultureel competent ben je zelf?
https://www.mendelcollege.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief-5-16-17/presentaties-mavo
Voorbeeld; kraampjes cultuurverschillen
https://www.npo.nl/dossier-maatschappijleer/15-04-2010/TELEA_1054309