Opdracht lagerhuis

Doel:

De student neemt deel aan het debat aan de hand van de stelling m.b.t. culturele diversiteit

Leerdoel:

De student kan argumenten benoemen ter ondersteuning van de stelling tijdens het debat.

De student kan zich verplaatsen in een ‘andere’ visie en mening dan de student zelf hanteert.

De student kan luisteren naar andere mensen.

Spelregels Lagerhuisdebat

Let op:

  • De mening van de debater is niet de mening die hij/zij buiten het debat ook heeft.
  • Debateer met respect voor elkaar, niet op de persoon en binnen de regels van de grondwet.
  • Alleen praten als je de beurt krijgt, ga staan om te laten zien dat je wilt praten..

Voorbereiding:

  • Docenten coördineren, zijn debatleiders, tijdsbewakers en hebben tevens de rol als jury.
  • Eventueel kan een groep studenten aangewezen worden om jury te zijn, die beoordeelt m.b.v. de criteria.
  • Zet in de ruimte rijen stoelen tegenover elkaar (zonder tafels).
  • Maak twee gelijke teams.
  • Wijs aan welk team het eens is met de stelling, en welke het oneens moet zijn met de stelling.
  • Maak de stelling kenbaar en leidt deze in met een korte monoloog.
  • Het team bereidt het debat voor:
  • Zoek betrouwbare informatie en zorg dat je de bronnen onthoudt.
  • Zet argumenten op papier die het team straks gaat gebruiken.
  • Tip: bekijk zowel de voor- als tegenargumenten om de tegenstander voor te zijn.

Tijdens het debat:

  • In het debat is er een debatleider, deze verdeelt de beurten en kan bij ongewenst gedrag een spreker een time-out geven.
  • Hij of zij geeft steeds het woord aan een spreker. Praat alleen als je het woord hebt gekregen.
  • Als je het woord hebt, leg je met een argument uit waarom je het met de stelling eens of oneens bent.
  • In elke ronde komt één stelling aan bod.
  • Elke ronde duurt 10 minuten.

De debatleider kiest in elke ronde het winnende team, op basis van de criteria.

Na het debat:

Nabespreken en eventuele ongemakkelijkheden uitpraten.

Lokaal opruimen.

Tijd:

Voorbereiden: 

5 minuten instructie

5 minuten lokaal in orde maken

5 minuten teams aanwijzen en stelling inleiden.

7 minuten voorbereiding

Uitvoering

7 minuten debat

3 minuten beoordeling

Afloop

Indien nodig nabespreken.

5 minuten lokaal opruimen.

Bronnen

http://www.debatindeklas.nl/debatvormen/lagerhuis/

https://hetdebatbureau.nl/gespreksleiding/lagerhuis-debat/

https://groenlinks.nl/de-10-regels-voor-debat-nederlands-debatinstituut

https://schooltv.nl/files/Infoblok/Voortgezet_onderwijs/2007_d_EW_verschillendesoortendebat.pdf

Bijlage I

regels en instructie voor klas

Maak teams (2)

Bereidt stelling met team voor (voor of tegen)

Debatleider bewaakt tijd en geeft beurt.

Ga staan als je wilt spreken.

Gebruik argumenten en wees respectvol naar elkaar.

Ik ben het niet/wel eens met de stelling, omdat…..

Ronde duurt 7 minuten.

Bijlage II

Opzet ruimte plaatje (ook PP)

Bijlage III

Voorbeelden stellingen (ook PP)

Het suikerfeest moet een verplichte vrije dag worden op school.

De integratie van niet-westerse culturen in Nederland is mislukt.

Bijlage III

Beoordelingscriteria (ter beoordeling jury)

Houding

Het kernachtig brengen van argumenten

Mate van steekhoudende argumenten

 Overredingskracht



















































Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl