Keuzedeel LVB MVG
MENSEN MET LICHT VERSTANDELIJKE BEPERKING MET MOEILIJK VERSTAANBAAR GEDRAG (LVB MVG)
Opleiding
|
Maatschappelijk Zorg
|
Locatie:
|
RSS, SLP
|
Crebo:
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort:
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019 en 2019-2020
|
Semester
|
5 en 6
|
Inleiding
Moeilijk verstaanbaar gedrag begrijpen we niet meteen. Het gedrag is onverwacht; soms kunnen mensen agressief zijn naar anderen of naar zichzelf. Met dit gedrag wil iemand vaak vertellen dat er iets niet klopt. Dat ze iets anders willen of niet tevreden zijn met de manier waarop hun leven verloopt.
Mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag uiten zich heel verschillend. Zowel in hoe ze denken als wat ze doen. Beperkingen kunnen aangeboren zijn of later zijn ontstaan. In dit keuzedeel ga je je verdiepen in het leven van een cliënt met licht verstandelijke beperking met moeilijk verstaanbaar gedrag (LVB MVG).
In dit keuzedeel leer je wat het inhoudt om te werken met mensen met LVB/ MVG en hoe je hen zo goed mogelijk kunt begeleiden.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag en crisissituaties bij (SG)LVB-cliënten.
- Begeleiden van de (SG)LVB-cliënt bij het verbeteren van gedrag en/of consolideren van gedragsverandering.
- Opbouwen en onderhouden van een netwerk rondom de (SG)LVB-cliënt.
- Ondersteunen van het sociale netwerk.
Ingangseisen
De student die het keuzevak LVB MVG volgt zal stage moeten lopen bij een instelling waar mensen met een licht verstandelijke beperking met moeilijk verstaanbaar gedrag verblijven.
Voor dit keuzedeel is het noodzakelijk dat je de beschikking hebt over een laptop, zodat je de links naar bestanden en websites kunt gebruiken.
Werkprocessen van het keuzedeel
Het keuzedeel wordt individueel uitgevoerd in het kader van de kerntaak:
D1-K1: Begeleiden van (SG)LVB-cliënten in de gehandicaptenzorg
|
De volgende werkprocessen staan centraal:
D1-K1-W1: Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag en crisissituaties bij (SG)LVB-cliënten
|
D1-K1-W2: Begeleiden van de (SG)LVB-cliënt bij het verbeteren van gedrag en/of consolideren van gedragsverandering
|
D1-K1-W3: Opbouwen en onderhouden van een netwerk rondom de (SG)LVB-cliënt
|
D1-K1-W4: Ondersteunen van het sociale netwerk
|
Leerdoelen
1
|
Heeft brede kennis van diagnose-instrumenten voor het diagnosticeren van (SG)LVB
|
2
|
Heeft specialistische kennis van de beperkingen en problematiek van (SG)LVB-cliënten
|
3
|
Heeft specialistische kennis van de sociaal-emotionele ontwikkeling van (SG)LVB-cliënten
|
4
|
Heeft specialistische kennis van methodieken en (vaardigheid)trainingen voor (SG)LVB-cliënten
|
5
|
Heeft specialistische kennis van psychiatrische kenmerken en verslavingen bij (SG)LVB-cliënten
|
6
|
Heeft specialistische kennis van seksuele problematiek in relatie tot (SG)LVB-cliënten
|
7
|
Kan behandelinterventies bij (SG)LVB-cliënten toepassen
|
8
|
Kan beïnvloedings- en interventietechnieken toepassen bij (SG)LVB-cliënten
|
9
|
Kan gesprekstechnieken en communicatiemethoden toepassen bij (SG)LVB-cliënten
|
10
|
Kan ondersteuningsmethodieken toepassen bij (SG)LVB-cliënten
|
11
|
Kan wet- en regelgeving, juridische kaders en titels in relatie tot werken met (SG)LVB-cliënten toepassen
|
Studiebelasting
Niveau 3
240 SBU:
- 90 klokuren in de BPV
- 60 klokuren zelfstandig werken
- 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
- 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6
Niveau 4
240 SBU:
- 90 klokuren in de BPV
- 75 klokuren zelfstandig werken
- 2 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
- 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6
Opbouw lesplanner
De lesplanner is voor een heel schooljaar; dus 40 weken. Er wordt echter wel de ‘semesterstructuur’ aangehouden. Dit betekent dat semester 5 (week 1-20) er anders uitziet dan semester 6 (week 21-40).
In de lessen komen afwisselend theorie en het maken van opdrachten aan de orde. Dat kunnen individuele opdrachten zijn, groepsopdrachten die binnen de lestijd worden afgerond of groepsopdrachten die een paar lessen in beslag nemen. Het kan voorkomen dat je (een deel van) een schoolopdracht maakt in de BPV.
De opdrachten zijn bedoeld om je kennis en vaardigheden over het onderwerp van jouw keuzedeel op niveau te brengen.
Aan het begin van semester 5 maak je een planning. Je gebruikt hierbij het planningsformulier. Hierop staan vaste onderdelen al aangegeven. Met deze vaste items moet je dus rekening houden. Er zijn opdrachten die afgetekend moeten zijn aan het eind van semester 5.
De docent zal jou coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.
Semester 5, week 1-20
Studenten die de opleiding AMGGZ, TB, PBGZ en PBSD doen, zullen in dit semester 2 uur per week dit keuzedeel volgen. Studenten die de opleiding BGZ en BSD doen, zullen 3 uur dit keuzedeel volgen. Deze studenten hebben op deze manier meer tijd voor dezelfde opdrachten.
In semester 5 volgen de studenten klassikaal les en zullen ze zelfstandig of in groepsvorm werken aan opdrachten.
Semester 6, week 21-40
Tijdens semester 6 volgen alle studenten 3 uur per week dit keuzedeel (ongeacht uitstroom).
BPV-opdrachten
In de BPV werk je aan de BPV-oefenopdracht van het Consortium; zo bereid je je voor op het examen. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door de praktijk. Tijdens de lessen op school wordt ook aan deze opdracht aandacht geschonken. Je vindt de BPV-opdracht dan ook terug in de lesplanner.
Toets
De onderdelen uit semester 5 worden afgetoetst met een portfolio met opdrachten. Deze opdrachten dienen aan het eind van semester 5 afgetekend te zijn.
Klik hier om de aftekenlijst te downloaden
Examen
Dit keuzedeel maakt gebruik van het examen van het Consortium. Dit examen kun je vinden op Consortium.
Het examen heeft als beoordelingsvorm een gedragsobservatie en vindt plaats in de BPV en wordt beoordeeld door een examinator uit de praktijk.
Ter voorbereiding op je examen maak je de BPV-oefenopdracht van het Consortium. Deze oefenopdracht kun je vinden op Consortium. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door je praktijkopleider.
Afnamecondities examen
- De kandidaat voert alle onderdelen individueel en zelfstandig uit.
- De kandidaat wordt door de praktijk in de gelegenheid gesteld om dit examen uit te voeren.
- Het gedrag van de kandidaat in de praktijk wordt beoordeeld door een praktijkbeoordelaar.
Startbewijs
Je mag met het examen starten als je de BPV-oefenopdrachten met een voldoende hebt afgesloten.
Het startbewijs ontvang je van je docent.
Klik hier om het startbewijs te downloaden
Studiepunten
Om de studiepunten voor semester 5 voor dit vak te behalen zijn alle opdrachten van de aftekenlijst afgetekend.
Klik hier om de aftekenlijst te downloaden
Bronnen en materialen
24boost: ISBN 9789037228168 (digitaal) OF Mensen met licht verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag, Uitgeverij Edu’Actief: ISBN 9789037244519 (papieren uitgave)
BPV-oefenopdracht van het Consortium
Examen van het Consortium
Lesplanner