Sociaal netwerk
Opleiding
|
Maatschappelijke Zorg
|
Locatie
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475
BSD 25476
PBGZ 25477
PBSD 25478
TB 25479
|
Cohort
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2017-2018 en 2018-2019
|
Semester
|
4
|
Inleiding
Voor een cliënt is het sociaal netwerk van groot belang. Onder het sociaal netwerk worden naastbetrokkenen verstaan. Voor hen kan het gedrag dat hoort bij de cliënt (bijvoorbeeld psychosociale en/of psychische problemen) moeilijk te begrijpen zijn. Het is belangrijk dat je als MMZ’er de samenwerkingsrelatie tussen naastbetrokkenen en cliënt versterkt en hen betrekt bij de ondersteuning van de cliënt.
Tijdens dit vak ga je onderzoek doen naar zaken die met sociaal netwerk te maken hebben. Hoe ziet bijvoorbeeld jouw eigen sociaal netwerk eruit? En kun je je eigen kennis en ervaring inzetten om je cliënten en hun naastbetrokkenen te ondersteunen. Door opdrachten te maken doe je meer kennis op dit terrein.
Uiteindelijk kan je aan de hand van een casus een verantwoordingsgesprek voeren met je docent over hoe je een cliënt stimuleert zijn/haar participatie te ontwikkelen of behouden.
Plaats in de opleiding
Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:
- Beginsituatie
- Communicatie
- Doelgroepen
Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:
AMGGZ
|
P4-K1-W2 Ondersteunt en stimuleert eigen herstel van de cliënt
|
BGZ
|
P1-K1-W2 Ondersteunt, informeert en adviseert de cliënt en naastbetrokkenen bij het behouden en stimuleren van de ontwikkeling
|
BSD
|
P2-K1-W2 Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij dagelijkse activiteiten
|
PBGZ
|
P3-K1-W4 Ondersteunt de cliënt bij het leggen en onderhouden van contacten en betrekt naastbetrokkenen
|
PBSD
|
P6-K1-W4 Betrekt en ondersteunt naastbetrokkenen
|
TB
|
P5-K1-W4 Stimuleert de cliënt het sociale netwerk te vergroten
|
Leerdoelen
1 | De student kan de sociale behoefte van de cliënt inventariseren
|
2 | De student kan het sociale netwerk in kaart brengen en analyseren
|
3 | De student kan het netwerk versterken en vergroten
|
4 | De student kan vertellen wat de systeemtheorie inhoudt
|
5 | De student kan de relatie tussen een psychische stoornis en/of psychische ziekte en de sociale context uitleggen
|
6 | De student kan de cliënt adviseren, informeren en feedback geven over gebruik van de sociale media
|
7 | De student kan de sociale vaardigheden van de cliënt trainen
|
8 | De student kan zijn communicatie adequaat aanpassen en afstemmen met de naastbetrokkenen, hierbij rekening houdend met verschillen in culturele achtergrond
|
Studiebelasting
3 lesuren gedurende 10 weken
Opbouw lesplanner
De student maakt zelf een planning van de opdrachten. Wanneer de student welke opdracht uitvoert, beslist de student zelf. Na goedkeuring van de planning door de docent kan de student van start gaan met de opdrachten. Als een student de opdracht af heeft, kan hij/zij deze laten aftekenen bij de docent.
Deze opdrachten zijn bedoeld om de kennis van de student met betrekking tot sociaal netwerk op niveau te brengen. Deze opdrachten zijn een voorwaarde om te mogen starten met de tentamenopdracht.
De docent zal de student coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.
Tentamenopdracht
Beoordelingsvorm: gedragsobservatie en tentamengesprek.
De student bereidt een simulatiegesprek voor met een naastbetrokkene (medestudent) en verantwoordt daarna mondeling de gemaakte keuzes. Het gesprek wordt beoordeeld door de docent.
Het gesprek duurt 10 minuten, daarna is er ruimte voor 5 minuten feedback.
Ter voorbereiding op je tentamenopdracht maak je een aantal opdrachten. Nadat je de opdrachten hebt gemaakt, laat je deze aftekenen door je docent.
Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dienen alle opdrachten afgetekend te zijn en dient je tentamenopdracht met een voldoende afgerond te zijn.
Als je dit vak hebt afgesloten, ontvang je van je LOB’er het startbewijs voor het profielexamen volgens onderstaand schema. Indien in de rechterkolom andere vakken vermeld staan, dienen ook deze vakken behaald te zijn om het startbewijs te verkrijgen.
Crebo |
Profielexamen |
|
BSD |
K1-W2 |
Groepsactiviteiten |
BGZ |
K1-W2 |
Participatie en Regie |
PBGZ |
K1-W4 |
Participatie |
PBSD |
K1-W4 |
|
TB |
K1-W4 |
|
AMGGZ |
K1-W4
|
|
Beoordelingsformulier
Op bovenstaande link vind je Office documenten bij dit onderwerp
https://mzprofiel-albeda.learningmatters.nl/storage/app/media/Sociaal%20netwerk/Sociaal%20netwerk%20Beoordelingsformulier.docx
Klik hier om het formulier te downloaden
Bronnen en materialen
Thieme Meulenhoff Traject Welzijn
Lesplanner, casus, opdrachten en bijlagen
-
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl