Samenvatten

Doel: een tekst van een onderzoek samenvatten zodat een willekeurige lezer deze tekst begrijpt


Bestudeer:

Iedere student heeft zijn eigen tekst van een recent onderzoek bij zich.

  • De docent bespreekt met de studenten de vormen die een onderzoek kan hebben.
  • Ieder onderzoek heeft een inleiding, hoofd- en deelvragen en een conclusie met aanbevelingen evenals een literatuurlijst. Daartussenin wordt de bijbehorende theorie en de methode van het onderzoek beschreven.
  • Die methode moet navolgbaar zijn en dus staan er ook bewijzen in de tekst.
  • Dit zijn andere bronnen, maar ook cijfers of resultaten die de onderzoeker zelf heeft ontdekt.
  • Aan het einde van een onderzoek staan de bijlages die als verantwoording bij het eigen onderzoek dienen.

 

Opdracht:

  • De student leest de samenvatting door die hij heeft meegebracht.
  • Hij controleert of de samenvatting is ingedeeld en een inleiding, kern en slot en controleert of de hoofd -en deelvragen zijn vermeld. Met de onderzoekstekst ernaast controleert hij of hij opvallende informatie (met bronvermelding) heeft overgenomen.
  • De methode van onderzoek is kort beschreven.
  • Ten slotte wordt gekeken of de conclusies en aanbevelingen overeenkomen met de originele tekst.
  • Tekst van een eigen gekozen onderzoek samenvatten.
  • Lever de samenvatting in per e-mail voor de afgesproken datum. De docent geeft een voorlopige beoordeling. Taalfouten worden alleen gemarkeerd.


Beoordeling door de docent

 

Individuele samenvatting van een onderzoek
ja
nee
A. De samenvatting bestaat uit 500 woorden (marge 10%)


B De samenvatting geeft de inhoud correct weer


C. De samenvatting is getypt


Let op als niet aan voorwaarde A, B en C is voldaan, dan is de samenvatting onvoldoende
1
2
De hoofdgedachte van het onderzoek wordt helder uitgelegd


De hoofdvraag en deelvragen zijn correct weergegeven


De belangrijkste theorie is beschreven


De methode is uitgelegd


De belangrijkste conclusies zijn opgenomen


De bronvermelding komt overeen met APA-richtlijnen


Schrijfvaardigheid en taalverzorging voldoen aan niveau 3F (zie rubric schrijfvaardigheid V=1 punt, G=2 punten)


Totaal


punten
cijfer

10
6,4

5
2,8
14
10

9
5,5

4
2,1
13
9,1

8
4,8

3
1,5
12
8,2

7
4,2

2
1
11
7,3

6
3,5

1
1


Klik hier om het formulier te downloaden






















Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl