Samenvatten
Doel: een tekst van een onderzoek samenvatten zodat een willekeurige lezer deze tekst begrijpt
Bestudeer:
Iedere student heeft zijn eigen tekst van een recent onderzoek bij zich.
- De docent bespreekt met de studenten de vormen die een onderzoek kan hebben.
- Ieder onderzoek heeft een inleiding, hoofd- en deelvragen en een conclusie met aanbevelingen evenals een literatuurlijst. Daartussenin wordt de bijbehorende theorie en de methode van het onderzoek beschreven.
- Die methode moet navolgbaar zijn en dus staan er ook bewijzen in de tekst.
- Dit zijn andere bronnen, maar ook cijfers of resultaten die de onderzoeker zelf heeft ontdekt.
- Aan het einde van een onderzoek staan de bijlages die als verantwoording bij het eigen onderzoek dienen.
Opdracht:
- De student leest de samenvatting door die hij heeft meegebracht.
- Hij controleert of de samenvatting is ingedeeld en een inleiding, kern en slot en controleert of de hoofd -en deelvragen zijn vermeld. Met de onderzoekstekst ernaast controleert hij of hij opvallende informatie (met bronvermelding) heeft overgenomen.
- De methode van onderzoek is kort beschreven.
- Ten slotte wordt gekeken of de conclusies en aanbevelingen overeenkomen met de originele tekst.
- Tekst van een eigen gekozen onderzoek samenvatten.
- Lever de samenvatting in per e-mail voor de afgesproken datum. De docent geeft een voorlopige beoordeling. Taalfouten worden alleen gemarkeerd.
Beoordeling door de docent
Individuele samenvatting van een onderzoek
|
ja
|
nee
|
A. De samenvatting bestaat uit 500 woorden (marge 10%)
|
|
|
B De samenvatting geeft de inhoud correct weer
|
|
|
C. De samenvatting is getypt
|
|
|
Let op als niet aan voorwaarde A, B en C is voldaan, dan is de samenvatting onvoldoende
|
1
|
2
|
De hoofdgedachte van het onderzoek wordt helder uitgelegd
|
|
|
De hoofdvraag en deelvragen zijn correct weergegeven
|
|
|
De belangrijkste theorie is beschreven
|
|
|
De methode is uitgelegd
|
|
|
De belangrijkste conclusies zijn opgenomen
|
|
|
De bronvermelding komt overeen met APA-richtlijnen
|
|
|
Schrijfvaardigheid en taalverzorging voldoen aan niveau 3F (zie rubric schrijfvaardigheid V=1 punt, G=2 punten)
|
|
|
Totaal
|
|
punten
|
cijfer
|
|
10
|
6,4
|
|
5
|
2,8
|
14
|
10
|
|
9
|
5,5
|
|
4
|
2,1
|
13
|
9,1
|
|
8
|
4,8
|
|
3
|
1,5
|
12
|
8,2
|
|
7
|
4,2
|
|
2
|
1
|
11
|
7,3
|
|
6
|
3,5
|
|
1
|
1
|
Klik hier om het formulier te downloaden