Keuzedeel Expressief Talent
Opleiding
|
Maatschappelijke Zorg
|
Locatie
|
Nader te bepalen
|
Crebo
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019 en 2019-2020
|
Semester
|
5 & 6
|
Inleiding
Met dit keuzedeel kun je je specialiseren in het begeleiden en ontwikkelen van de doelgroep via het aanbieden van expressieve/creatieve activiteiten. Door het gebruik van onder andere beeld, muziek, dans, taal, drama, spel en beweging wordt de creatieve ontwikkeling, maar ook de motorische, zintuigelijke, sociale en cognitieve ontwikkeling van de doelgroep gestimuleerd.
Om expressievormen goed te kunnen inzetten is het van belang dat je als beginnend beroepsbeoefenaar inzicht krijgt in je eigen creatieve/expressieve talenten en vaardigheden, je zelf (verder) ontwikkelt op dit terrein en een eigen stijl ontwikkelt. Dit keuzedeel bestaat om die reden uit twee pijlers.
De eerste pijler is de creatieve/expressieve ontwikkeling van de student zelf.
De tweede pijler bestaat uit het kunnen toepassen van expressievormen om de (creatieve) ontwikkeling van de doelgroep te begeleiden en stimuleren. ‘Beleven’ van kunst en cultuur en van diverse expressievormen is voor het ontdekken en verwerven van expressieve/creatieve talenten en vaardigheden een noodzakelijke voorwaarde.
Om eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen is in dit keuzedeel veel ruimte voor 'beleving' van kunst en cultuur, het exploreren van diverse kunst/expressievormen en het (zelf) doorlopen van een creatief proces op het gebied van beeld, dans, drama, muziek en spel en beweging. Voor de uitvoering van dit keuzedeel betekent dit: aan-de-slag en eropuit!
Ingangseisen
Voor dit keuzedeel wordt het sterk aanbevolen dat je de beschikking hebt over een laptop, zodat je de links naar bestanden en websites kunt gebruiken.
Werkprocessen van het keuzedeel
Het keuzedeel wordt individueel uitgevoerd in het kader van de kerntaak:
D1-K1: Ontwikkelen en inzetten van het eigen expressief talent
|
Het keuzedeel is beschreven in vakkennis en vaardigheden en bevat geen werkprocessen.
Vakkennis
1. Heeft kennis van de eigen interesses en talenten op het gebied van expressievormen
2. Heeft brede, gespecialiseerde kennis van een één of meer expressievormen: beeld, muziek, dans, taal, drama, spel en beweging
3. Heeft brede, gespecialiseerde kennis van het gebruik van materialen, middelen en technieken bij verschillende expressievormen
4. Heeft kennis van creatieve denkstrategieën in relatie tot de ontwikkeling van het brein
5. Heeft kennis van de inzet van ‘beleving’ en een rijke speel-leeromgeving voor het ontwikkelen van expressief talent
6. Heeft kennis van de stappen in een creatief proces (fasen en cycli)
7. Heeft kennis van het ontwikkelen van expressieve vaardigheden bij de doelgroep
8. Heeft kennis van inspiratiebronnen voor expressie(vormen)
9. Heeft kennis van ontwikkelingspsychologische stadia en de mogelijkheden tot het ontwikkelen van expressief talent
Vaardigheden
1. Kan eigen talenten op het gebied van expressie verder ontwikkelen
2. Kan zelf een creatief proces doorlopen voor diverse expressievormen (ook buiten de eigen 'comfortzone')
3. Kan zelf kunst/expressie ‘beleven’ en produceren
4. Kan zelf divergente activiteiten/opdrachten uitvoeren voor diverse expressievormen
5. Kan materialen en middelen inzetten op basis van de eigen 'beleving' van dit materiaal (voelen, zien, ruiken, horen, associaties)
6. Kan eigen talenten gebruiken voor het ontwikkelen van expressieve talenten van de doelgroep
7. Kan aansluiten op de interesse, de ontwikkeling en de behoefte van de doelgroep
8. Kan beelden, taal, muziek, spel en beweging gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om te communiceren
9. Kan bij de doelgroep interesse in expressie herkennen, benoemen en ‘gebruiken’ om hen (verder) te ontwikkelen
10. Kan divergente activiteiten/opdrachten voor diverse expressievormen bedenken, aanbieden en begeleiden
11. Kan door middel van expressie inspelen op uitingen en initiatieven van de doelgroep
12. Kan een eigen stijl ontwikkelen op het gebied van expressie
13. Kan het belang van expressie beargumenteren en uitdragen naar anderen: de doelgroep, collega’s, naastbetrokkenen
14. Kan inspelen op de reacties van de doelgroep bij het ‘beleven’ van en/of deelname aan expressie (o.a. op vreugde, angst, gêne, boosheid en verdriet)
15. Kan de doelgroep ‘leren kijken’ naar expressievormen: ‘bewust’ kijken, vanuit verschillende perspectieven en met meerdere zintuigen (kijken, horen en voelen)
16. Kan de doelgroep inspireren, stimuleren en begeleiden bij het doorlopen van een creatief proces voor diverse expressievormen
17. Kan de doelgroep laten experimenteren met materialen, middelen en technieken
18. Kan de doelgroep uitdagen tot expressie
19. Kan reflecteren op eigen werk en dat van anderen, naar proces en naar product
Studiebelasting
Niveau 3
240 SBU:
- 90 klokuren in de BPV
- 60 klokuren zelfstandig werken
- 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
- 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6
Niveau 4
240 SBU:
- 90 klokuren in de BPV
- 75 klokuren zelfstandig werken
- 2 lesuren gedurende 20 weken in semester 5
- 3 lesuren gedurende 20 weken in semester 6
Opbouw lesplanner
De lesplanner is voor een heel schooljaar; dus 40 weken. Er wordt echter wel de ‘semesterstructuur’ aangehouden. Dit betekent dat semester 5 (week 1-20) er anders uitziet dan semester 6 (week 21-40).
In de lessen komen afwisselend theorie en het maken van opdrachten aan de orde. Dat kunnen individuele opdrachten zijn, groepsopdrachten die binnen de lestijd worden afgerond of groepsopdrachten die een paar lessen in beslag nemen. Het kan voorkomen dat je (een deel van) een schoolopdracht maakt in de BPV.
De opdrachten zijn bedoeld om je kennis en vaardigheden over het onderwerp van jouw keuzedeel op niveau te brengen.
Aan het begin van semester 5 maak je een planning. Je gebruikt hierbij het planningsformulier. Hierop staan vaste onderdelen al aangegeven. Met deze vaste items moet je dus rekening houden. Er zijn bepaalde opdrachten die afgetekend moeten zijn om deel te mogen nemen aan het kennistentamen.
De docent zal jou coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.
Semester 5, week 1-20
Studenten die de opleiding AMGGZ, TB, PBGZ en PBSD volgen, zullen in semester 5 2 uur per week dit keuzedeel volgen. Studenten die de opleiding BGZ en BSD volgen, zullen 3 uur dit keuzedeel volgen. Deze studenten hebben dan meer tijd voor dezelfde opdrachten.
Semester 6, week 21-40
Tijdens semester 6 volgen de studenten allemaal 3 uur per week dit keuzedeel (ongeacht uitstroom).
BPV-opdrachten
In de BPV werk je aan de BPV-oefenopdracht van Consortium; zo bereid je je voor op het examen. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door de praktijk. Tijdens de lessen op school wordt ook aan deze opdracht aandacht geschonken. Je vindt de BPV-opdracht dan ook terug in de lesplanner.
Tentamen
De onderdelen uit semester 5 worden afgetoetst met portfolio met opdrachten. Deze opdrachten dienen aan het eind van semester 5 afgetekend te zijn.
Klik hier om de aftekenlijst te downloaden
Examen
Dit keuzedeel maakt gebruik van het examen van Consortium. Dit examen kun je vinden op Consortium.
Het examen heeft als beoordelingsvorm een gedragsobservatie en vindt plaats in de BPV en wordt beoordeeld door een examinator uit de praktijk.
Ter voorbereiding op je examen maak je de BPV-oefenopdracht van het Consortium. Deze oefenopdracht kun je vinden op Consortium. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door je praktijkopleider.
Afnamecondities examen
- De kandidaat voert alle onderdelen individueel en zelfstandig uit.
- De kandidaat wordt door de praktijk in de gelegenheid gesteld om dit examen uit te voeren.
- Het gedrag van de kandidaat in de praktijk wordt beoordeeld door een praktijkbeoordelaar.
Startbewijs
Je mag met het examen starten als je de BPV-oefenopdrachten met een voldoende hebt afgesloten.
Het startbewijs ontvang je van je docent.
Klik hier om het startbewijs te downloaden
Studiepunten
Om de studiepunten voor semester 5 voor dit vak te behalen zijn alle opdrachten van de aftekenlijst afgetekend.
Klik hier om de aftekenlijst te downloaden
Bronnen en materialen
BPV-oefenopdracht van het Consortium