Lesplanner
Week
|
Onderwerpen
|
Opdrachten
|
1
|
Introweek
|
|
2
|
Wat kan je verwachten bij het KD expressief talent?
Wat wordt er van jou verwacht bij het KD expressief talent? Wat is het belang van de ontwikkeling van je persoonlijke expressieve kennis en vaardigheden als je denkt aan de praktijk? Wat houden de creatieve disciplines, globaal, in? Hoe ontwikkelt het brein zich en op welke manier draagt expressie daarin bij? |
Portfolio:
Maak opdracht 0: Maak een planning Maak opdracht 1: Beginsituatie Reader: Bestudeer de stappen in een creatief proces Dagbesteding MZ: Bestudeer thema 2: 2.3.1 |
3
|
Wat is volgens jou de kracht van lichaamstaal?
Welke emotie heb jij vandaag tijdens de les laten zien? Welke emoties heb je tijdens de les bij klasgenoten gezien? Welke emotie heb jij vandaag tijdens de les laten zien? Waaraan herken je emoties bij een ander? Wat is het verschil tussen hoge en lage status uit? |
Bestudeer:
De theorie van het vak communicatie over non-verbale communicatie uit week 2 t/m 4 Bekijk het onderstaande filmpje: https://dramaonline.nl/hoge-en-lage-status-drama/ |
4
|
Op welke manier gebruik jij je stem meestal?
Welke manieren van stemgebruik heb je vandaag geoefend? Wat wordt er bedoeld met improviseren? Wat heb je geleerd over je persoonlijke improvisatietalent? |
Bekijk de onderstaande filmpjes:
Lees de tekst in onderstaande link: http://www.troje.nl/basisregels-improviseren.html |
5
|
Leg uit op welke manier je de spelelementen wie, wat, waar en wanneer toepast binnen de expressievorm drama?
Hoe verging het naturel spelen je af? Hoe verging het grotesk spelen je af? Is het je gelukt om je te uiten in het spel? Waardoor wel/niet? |
Bestudeer de tekst in onderstaande link:
http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/D-L54c-SpelElementen.html |
6
|
Wat was jouw rol bij het indelen van groepen?
Welke bijdrage heb jij geleverd bij het vaststellen van de wijze waarop jouw groep gaat presenteren? Welke feedback heb je van je groepsleden ontvangen? In hoeverre heb je zorg gedragen voor een actieve werkhouding in je subgroep? |
Reader:
Lees de theorie over het mvb-model, ter voorbereiding op opdracht 2; werken aan opdracht 2 Dagbesteding MZ: Bestudeer thema 5: 5.3.1 |
7
|
Welke bijdrage heb jij geleverd bij het vaststellen van de wijze waarop jouw groep gaat presenteren?
Welke feedback heb je van je groepsleden ontvangen? In hoeverre heb je zorg gedragen voor een actieve werkhouding in je subgroep? |
Bestudeer de BPV-oefenopdracht van het Consortium
Werken aan opdracht 2 |
8-9-10
|
Wat is jouw kracht geweest in de samenwerking?
Waar lag jouw talent in de presentatie/uitvoering? Welk moment vond je lastig? Wat heeft het reflecteren op eigen werk en dat van anderen (product en proces) je opgeleverd? Waar wil je je verder in ontwikkelen? |
Portfolio:
Presentatie opdracht 2: Het innovatieplan |
11
|
Op welke manier “speel” jij met taal?
Wat is poëzie volgens jou? Welke poëzievormen ken je? Past het bij jou om een gedicht voor te dragen? |
Inleveren portfolio (tussentijdse check)
Bestudeer de tekst in onderstaande linken: https://wikikids.nl/Po%C3%ABzie https://www.poezieverrijkt.nl/poezie-encyclopedie/dichtvorm/ Bekijk het filmpje in onderstaande link: https://www.youtube.com/watch?v=0Z8NWjKKj0g |
12
|
Op welke manier “speel” jij met taal?
Wat is poëzie volgens jou? Welke poëzievormen ken je? Speelt poëzie een rol in de begeleiding aan de cliënten? |
Werken aan opdracht 3
|
13
|
Wanneer wordt je geraakt door poëzie?
Op welke manier zou poëzie geschikt kunnen zijn in je BPV? Maak je (of een collega) gebruik van poëzie in je BPV? Gebruik je zelf poëzie voor het uiting geven aan je gedachten, gevoelens en/of ervaringen? |
Portfolio:
Presentaties opdracht 3: Gedicht |
14
|
Wat betekent muziek voor jou?
Welk belang kan muziek hebben als je kijkt naar de doelgroep? Met welke stijlperioden en culturen van muziek heb je vandaag kennis gemaakt? Welke 7 manieren van muziek luisteren kun je definiëren? |
Reader:
Bestudeer de theorie over de manieren van luisteren naar muziek Dagbesteding MZ: Bestudeer thema 5: 2.3.1 Bekijk het filmpje in onderstaande link: https://www.youtube.com/watch?v=aiHK9ElHOiY |
15
|
Welke manier van luisteren komt jou het bekendst voor?
Welke manier was nieuw voor jou? Wat kan je met deze, nieuw verworven, kennis in de praktijk? Welk nummer wil je volgende week laten horen aan de klas en waarom? |
Werken aan opdracht 4
|
16
|
Welk nummer heb je vandaag aan de klas laten horen?
Leg eens uit wat dit muzieknummer zo belangrijk voor je maakt? Heb je de klas enthousiast kunnen maken over jouw keuze? Hoe heb je dit gedaan? Welk keuze van een klasgenoot maakte bij jou emoties los? |
Portfolio:
Presentaties opdracht 4: Muzikale voorstelling |
17
|
Wat betekent dans voor jou?
Op welke manier kan dans van betekenis zijn voor de doelgroep? Wat heb je vertelt over dans uit je eigen (sub)cultuur? Lukte het om een gezamenlijke dans uit te kiezen met enkele klasgenoten? Welke rol heb jij daarin gespeeld? |
Dagbesteding MZ:
Bestudeer thema 5: 5.3.5 Werken aan opdracht 5 |
18
|
|
Inleveren BPV-oefenopdracht 1
Inleveren Portfolio |
19
|
Op welke manier is het je gelukt om de klas mee te laten doen met de gekozen dans?
Welke vaardigheden heb je ingezet om de dans aan te leren aan klasgenoten? Wat zou je hierin nog willen leren of ontwikkelen? Welke andere dans sprak jou aan en waarom? Welke dans sprak je minder aan en waarom? |
Start BPV-oefenopdracht 2 vanuit een andere discipline
Portfolio: Presentaties opdracht 5: Dans |
20
|
Wat wordt er verstaan onder het begrip beeldende kunst?
Welke kunstenaar spreekt jou het meest aan? Wat doet kunst met jou? Op welke manier kan je beeldende kunst inzetten in de beroepspraktijk? Welke uitingen van beeldende kunst zie je terug op je stageplaats? Zijn beeldende kunst en fotografie te combineren? Is het je gelukt om een goede selfie te maken? Op welke manier wil je selfie uitwerken in een portret in mixed media? |
Open de onderstaande link om zelfportretten van diverse kunstenaars te bekijken:
https://creators.vice.com/nl/article/3d7wqw/150-zelfportretten-waarin-bekende-kunstenaars-zich-volledig-blootgeven Bekijk het onderstaande filmpje: https://siris.nl/video/6675734/workshop-mixed- media-technieken-bij-anja-berkers |
|
START SEMESTER 2
|
START SEMESTER 2
|
21
|
Op welke manier ben je te werk gegaan met je portret in mixed media?
Hoe ben je aan je ideeën gekomen? Hoe heb je ervoor gezorgd dat de mensen aan jouw tafel gemotiveerd en enthousiast aan het werk gingen/bleven? |
Werken aan opdracht 6
|
22
|
In hoeverre is het je gelukt om je selfie uit te werken in een portret in mixed media?
Hoe heb je ervoor gezorgd dat de mensen aan jouw tafel gemotiveerd en enthousiast aan het werk gingen/bleven? |
Werken aan opdracht 6
|
23
|
Voor welke wijze van presentatie heb je gekozen?
Wat gebeurde er met jou tijdens het presenteren? Welk portret van een ander sprak jou aan en waarom? |
Presentaties opdracht 6: Portretten in mixed media
|
24
|
Hoeveel foto’s heb je ongeveer?
Wat betekenen foto’s voor je? Wat kan fotografie voor betekenis hebben voor de doelgroep? Wat zie je hiervan terug op je stageplaats? Hoe ben te werk gegaan met het maken van foto’s? Heb je gebruik gemaakt van licht/schaduw en diverse hoeken? Hoe was het om bewust foto’s te gaan maken die passen binnen de opgegeven thema’s? |
Dagbesteding MZ:
Bestudeer thema 5: 5.3.3 Lees de teksten in onderstaande linken: https://fotografiebewust.nl/tips-fotos-maken-met-smartphone/ https://vinkacademy.nl/fotografietips/kikkerperspectief-vogelperspectief/ https://www.pixum.nl/blog/ken-jij-de-10-compositieregels-van-de-fotografie/ Bekijk onderstaande link: https://www.youtube.com/watch?v=BlsyzI0kCOE Werken aan opdracht 7 |
25
|
Hoeveel foto’s heb je in totaal gemaakt?
Op welke manier ben je tot een keuze gekomen? Wat maakt het lastig om te kiezen? Wat wil je bereiken met de gekozen foto’s? |
Werken aan opdracht 7 |
26
|
Op welke manier heb je je gekozen foto’s gepresenteerd?
Welke feedback heb je ontvangen en gegeven? Welke presentatie van een klasgenoot zette je aan tot denken en waardoor? |
Inleveren BPV-oefenopdracht 2
Presentaties opdracht 7: Fototentoonstelling |
27
|
Hoe belangrijk is spel en bewegen voor jou?
In welke mate zie je dit onderdeel terug in je BPV? Welke cliëntdoelen passen hierbij? Worden cliënten gestimuleerd om mee te doen aan dit soort activiteiten? Hoe ben je tot een groepssamenstelling gekomen? Welke ideeën heb je geopperd? |
Dagbesteding MZ:
Bestudeer thema 5: 5.3.7 en thema 4 |
28
|
Wat is jouw rol geweest bij het bedenken/ontwikkelen van het spel?
Waar had je moeite mee vandaag op creatief vlak? |
Uitleg en start examen expressief talent
Werken aan opdracht 8 |
29
|
Wat is jouw rol geweest bij het bedenken/ontwikkelen van het spel?
Waar had je moeite mee vandaag op creatief vlak? |
Werken aan opdracht 8
|
30
|
Wat is jouw rol geweest bij het bedenken/ontwikkelen van het spel?
Waar had je moeite mee vandaag op creatief vlak? |
Werken aan opdracht 8
|
31
|
Hoe hebben jullie als subgroep de opdracht gepresenteerd?
Welke kennis en vaardigheden heb je ingezet? Hoe voelde het om de klas in actie te zien met het ontwerp van het spel? Wat heb je geleerd over dit onderdeel van het KD? Wat neem je mee naar de beroepspraktijk? Welke feedback heb je ontvangen (product en proces)? Welke feedback heb je gegeven (product en proces)? |
Presentaties opdracht 8: Een spel spelen of lekker bewegen
|
32
|
Hoe hebben jullie als subgroep de opdracht gepresenteerd?
Welke kennis en vaardigheden heb je ingezet? Hoe voelde het om de klas in actie te zien met het ontwerp van het spel? Wat heb je geleerd over dit onderdeel van het KD? Wat neem je mee naar de beroepspraktijk? Welke feedback heb je ontvangen (product en proces)? Welke feedback hee gegeven (product en proces)? |
Presentaties opdracht 8: Een spel spelen of lekker bewegen
|
33
|
Welke zingeving heeft tekenen voor jou?
In hoeverre tekenen cliënten op je stageadres weleens? Wat kan je uitdrukken met tekenen? In hoeverre kan tekenen de taal van het woord vervangen? Hoe was het voor je om expressie binnen de BPV in kleur op papier uit te drukken? Hoe was het voor je om expressie binnen de BPV in schets op papier uit te drukken? Welk materiaal heb je gekozen (stift, verf, potlood of wasco) Wat zegt dit over jou? Welke verschillen zag je bij klasgenoten? Welke kennis/vaardigheden heb je gemist? Wat heeft het jou opgeleverd als je denkt aan de beroepspraktijk? Wat spreekt je meer aan, werken met alleen kleur of schetsen en leg uit. Welke mogelijkheden van deze werkvorm zie je voor de beroepspraktijk? |
Bestudeer de tekst in onderstaande link:
https://www.heinpragt.com/symbols/kleuren.php Opdracht: Zoek op internet afbeeldingen van abstracte tekeningen en van schetsen Werken aan opdracht 9 |
34
|
Wat spreekt je meer aan, werken met alleen kleur of schetsen en leg uit.
Welke mogelijkheden van deze werkvorm zie je voor de beroepspraktijk? |
Inleveren Examen
Presentaties opdracht 9: Tekenen |
35
|
|
Expertisedeling
|
36
|
|
Maken opdracht 10: Reflectie en evaluatie
|
37
|
|
Expertisedeling
Consultatie herexamen |
38
|
|
Expertisedeling
Inleveren herexamen |
Naar boven