LOB
|
|
---|---|
Opleiding
|
Maatschappelijk Zorg
|
Locatie:
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo:
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort:
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019 en 2019-2020
|
Semester
|
5
|
Inleiding
Je bent begonnen aan leerjaar 3. In dit leerjaar staan zowel je ontwikkeling als profilering als beginnend beroepsprofessional centraal.
In leerjaar 1 zat je m.b.t. de BPV in de oriënterende fase. Je had nog behoefte aan aansturing, structuur en concrete aanwijzingen. In leerjaar 2 ging je over naar de begeleidende fase. Je hoefde minder aan de hand te worden genomen, je had vooral behoefte aan coaching. In leerjaar 3 ben je op weg naar zelfstandigheid. Je bent klaar om te examineren. Je functioneert steeds zelfstandiger als beginnend beroepsbeoefenaar.
Als beginnend beroepsprofessional heb je niet alleen kennis nodig, maar zijn vaardigheden en daarbij je houding ook erg belangrijk. Om succesvol in de beroepspraktijk te kunnen functioneren, heb je bijvoorbeeld vaardigheden nodig als: werken in teams, plannen, overleggen en reflecteren. Daarbij wordt er van je verwacht dat je initiatief kunt nemen, actief kan luisteren en een professionele houding hebt.
Plaats in de opleiding
Gedurende de opleiding werk je aan verschillende competenties die van belang zijn voor jou als medewerker in de maatschappelijke zorg.
In leerjaar 1 ben je gestart met de kwaliteitenreflectie. Je hebt onderzocht waar je goed in bent, wat je kan en hoe je deze kwaliteiten in zet. Hier zijn we in leerjaar 2 mee doorgegaan. Doordat de eindstreep nu nog dichterbij is, is het van belang je zodanig voor te bereiden dat je die eindstreep ook daadwerkelijk gaat behalen.
Je gaat hierbij onderzoeken wat je nog nodig hebt om antwoord te geven op onderstaande vragen.
- Wat kan ik? (Kwaliteitenreflectie)
- Wat wil ik en waarom wil ik dat? (Motievenreflectie)
- Waar vind ik werk dat bij me past?) (Werkexploratie)
- Hoe bereik ik dat? (Loopbaansturing)
- Wie kan me daarbij helpen? (Netwerken)
Gewenst resultaat
Je onderneemt stappen om vakkennis, vaardigheden en beroepshouding te verbeteren om jezelf zo klaar te maken voor de examinering van het profieldeel. Je reflecteert op wat je al kan en waar je nog aan moet werken om op het vereiste niveau van beginnend beroepsbeoefenaar te komen. Hierbij gebruik je het door jou geschreven POP & PAP en de feedback die je ontvangt van je werk- en/of praktijkbegeleider, LOB’er, docenten en studiegenoten en leden uit je netwerk.
Leerdoelen
Bloom
|
De student:
|
AEC
|
Je werkt aan de door jou opgestelde POP & PAP. Tussentijds evalueer je de door jou opgestelde doelen en trek je conclusies. Je stelt je POP & PAP bij voor semester 6
|
AEC
|
Je hebt feedback gevraagd en ontvangen m.b.t. je leerproces, ontwikkeling tot beginnend beroepsbeoefenaar en je beroepshouding
|
TA
|
Je onderzoekt op welke manier je je netwerk kan inzetten om je doelen te bereiken
|
AEC
|
Je hebt tijdens intervisie een beroepssituatie ingebracht en besproken waar je een concrete leervraag bij hebt. Op deze beroepssituatie heb je gereflecteerd vanuit een reflectiemethode naar keuze
|
C
|
Je maakt een examenplanning per werkproces
|
AEC
|
Je bewaakt en reflecteert op je eigen studievoortgang en stuurt je loopbaan bij
|
Studiebelasting
2 lesuren gedurende 20 weken
Tentamenopdracht
Om Studieloopbaanbegeleiding met een voldoende af te ronden heeft de student de onderstaande eindopdrachten met een voldoende afgerond. De student heeft een actieve leerhouding en laat de verantwoordelijkheid zien passend bij de fase van de opleiding.
Houding en product
- Een professionele en actieve houding tijdens de les.
- Houden aan de omgangsregels die door de klas en mentor zelf zijn opgesteld.
- Heeft alle onderdelen van de eindopdracht S5 met een voldoende afgesloten.
Eindopdracht
Onderdeel
|
Onderdelen
|
LOB
|
Gespreksverslag BPV-tussenevaluatie (kwaliteitenreflectie)
|
|
360-gradenfeedback op de typerende beroepshouding
|
|
“Mijn professionele ontwikkeling” (PP + presentatie)
|
BPV
|
Planningsformulier van iedere examenopdracht, ondertekend door de betrokken partijen (Bijlage examengids)
|
|
2 reflecties vanuit een reflectiemethode naar keuze waarin een beroepssituatie centraal staat die ingebracht/besproken wordt tijdens intervisie
|
Klik hier voor de checklist voor studenten
Bronnen en materialen
Algemeen deel Beroepspraktijkvormingsgids Maatschappelijke Zorg
Studiehandleiding
Examengids
BPV-oefenopdracht van Consortium