Coaching 2
Opleiding
|
Maatschappelijk Zorg
|
Locatie:
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo:
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort:
|
2016-2019 en 2017-2020
|
Schooljaar
|
2018-2019 en 2019-2020
|
Semester
|
6
|
Inleiding
In de maatschappelijke zorg werk je regelmatig met vrijwilligers en stagiaires. Zeker met de invoering van de Participatiewet en de wet Langdurige Zorg. Ook door bezuinigingen van het vorige kabinet wordt er steeds vaker een beroep gedaan op vrijwilligers en stagiaires. Bovendien komt het wel eens voor dat je nieuwe collega’s moet inwerken, waaronder inval- en uitzendkrachten. Jij hebt een belangrijke rol in de begeleiding van hen. Als jij al een tijd stage loopt binnen de organisatie, dan weet je hoe de dag verloopt, wat er moet gebeuren en ken je de cliënten en begeleidingsrichtlijnen. Je begeleidt hen door instructies en aanwijzingen te geven, door te adviseren en te coachen.
Om deze rol goed te kunnen invullen, heb je verschillende vaardigheden nodig. Hier hoort ook een passende beroepshouding bij. Deze beroepshouding en vaardigheden heb je in semester 5 ontwikkeld tijdens het vak Coaching.
In semester 6 bereidt het vak Coaching je voor op het examen "Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers" dat in seemster 6 plaatsvindt.
Plaats in de opleiding
Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:
Coaching semester 5
|
Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:
AMGGZ
|
P4-K1-W6 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
BGZ
|
P1-K1-W4 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
PBGZ
|
P3-K1-W8 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
PBSD
|
P6-K1-W6 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
TB
|
P5-K1-W7 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
|
Dit vak is voor studenten met profiel BSD gekoppeld aan onderstaand werkproces (levert geen bijdrage aan het startbewijs, telt wel mee voor de studievoortgang):
BSD
|
P2-K1-W2 Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij dagelijkse activiteiten
|
Leerdoelen en leervragen
1
|
De student werkt nieuwe collega’s in
|
2
|
De student begeleidt stagiaires en/of vrijwilligers
|
3
|
De student instrueert, geeft aanwijzingen en adviezen en coacht hen
|
4
|
De student kiest in overleg een passende wijze van begeleiden en stelt in overleg een begeleidingsplan op
|
5
|
De student geeft feedback op hun leeractiviteiten, beroepsmatig handelen en voortgang
|
6
|
De student maakt bij het inwerken van nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers gebruik van specialistische kennis van branchespecifieke methodieken
|
7
|
De student maakt bij het inwerken van nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers gebruik van specialistische kennis van branchespecifieke regels, richtlijnen en protocollen
|
8
|
De student neemt in zijn coaching het branchespecifieke kwaliteitskader mee
|
9
|
De student kan bij coaching de kennis van diversiteit toepassen
|
Leervragen
- Wat is inwerken?
- Waarom is inwerken van nieuwe collega’s belangrijk?
- Wat is jouw rol bij het inwerken van nieuwe collega’s?
- Wat is begeleiden? Instrueren? Adviseren?
- Wat is jouw rol bij het begeleiden van stagiaires en/of vrijwilligers?
- Waar moet je rekening mee houden bij het begeleiden van stagiaires?
- Waar moet je rekening mee houden bij het begeleiden van vrijwilligers?
- Hoe houd je in je begeleiding rekening met diversiteit?
- Hoe stel je een begeleidingsplan op voor een nieuwe medewerker?
- Waarom is het belangrijk om een begeleidingsplan op te stellen?
- Welke coachingstechnieken zijn er?
- Welke coachingstechnieken hanteer je?
- Welke branchespecifieke methodieken gebruik je?
- Hoe bepaal je de juiste wijze van begeleiden?
- Hoe motiveer je stagiaires en/of vrijwilligers?
- Waarover geef je instructie?
- Hoe draag je kennis van de organisatie zo effectief mogelijk over?
- Welke branchespecifieke regels, richtlijnen en protocollen draag je over?
- Hoe neem je in je coaching het branchespecifieke kwaliteitskader mee?
Studiebelasting
3 lesuren gedurende 20 weken
Opbouw lesplanner
De student maakt elke week opdrachten die bedoeld zijn om je coachingsvaardigheden te vergroten. Elke week laat je de opdrachten aftekenen door de docent.
De docent zal de student coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.
Tentamenopdracht
Beoordelingsvorm: portfolio.
Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dien je de portfolio-opdracht met een voldoende te hebben afgerond.
Klik hier voor de aftekenlijst portfolio
Bronnen en materialen
Thieme Meulenhoff Traject Welzijn Theorieboek BGZ/PBGZ/AMGGZ/TB/PBSD