Coaching 2


Opleiding
Maatschappelijk Zorg
Locatie:
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL                                              
Crebo:
 
AMGGZ 25474
BGZ 25475
BSD 25476
PBGZ 25477
PBSD 25478
TB 25479
Cohort:
2016-2019 en 2017-2020
Schooljaar
2018-2019 en 2019-2020
Semester
6


Inleiding

In de maatschappelijke zorg werk je regelmatig met vrijwilligers en stagiaires. Zeker met de invoering van de Participatiewet en de wet Langdurige Zorg. Ook door bezuinigingen van het vorige kabinet wordt er steeds vaker een beroep gedaan op vrijwilligers en stagiaires. Bovendien komt het wel eens voor dat je nieuwe collega’s moet inwerken, waaronder inval- en uitzendkrachten. Jij hebt een belangrijke rol in de begeleiding van hen. Als jij al een tijd stage loopt binnen de organisatie, dan weet je hoe de dag verloopt, wat er moet gebeuren en ken je de cliënten en begeleidingsrichtlijnen. Je begeleidt hen door instructies en aanwijzingen te geven, door te adviseren en te coachen.

Om deze rol goed te kunnen invullen, heb je verschillende vaardigheden nodig. Hier hoort ook een passende beroepshouding bij. Deze beroepshouding en vaardigheden heb je in semester 5 ontwikkeld tijdens het vak Coaching.

In semester 6 bereidt het vak Coaching je voor op het examen "Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers" dat in seemster 6 plaatsvindt.


Plaats in de opleiding

Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:

Coaching semester 5


Dit vak bereidt de student voor op de volgende examens:

AMGGZ
P4-K1-W6 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
BGZ
P1-K1-W4 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
PBGZ
P3-K1-W8 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
PBSD
P6-K1-W6 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers
TB
P5-K1-W7 Begeleidt nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers


Dit vak is voor studenten met profiel BSD gekoppeld aan onderstaand werkproces (levert geen bijdrage aan het startbewijs, telt wel mee voor de studievoortgang):

BSD
P2-K1-W2 Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij dagelijkse activiteiten


Leerdoelen en leervragen

1
De student werkt nieuwe collega’s in
2
De student begeleidt stagiaires en/of vrijwilligers
3
De student instrueert, geeft aanwijzingen en adviezen en coacht hen
4
De student kiest in overleg een passende wijze van begeleiden en stelt in overleg een begeleidingsplan op
5
De student geeft feedback op hun leeractiviteiten, beroepsmatig handelen en voortgang
6
De student maakt bij het inwerken van nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers gebruik van specialistische kennis van branchespecifieke methodieken
7
De student maakt bij het inwerken van nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers gebruik van specialistische kennis van branchespecifieke regels, richtlijnen en protocollen
8
De student neemt in zijn coaching het branchespecifieke kwaliteitskader mee
9
De student kan bij coaching de kennis van diversiteit toepassen


Leervragen

  1. Wat is inwerken?
  2. Waarom is inwerken van nieuwe collega’s belangrijk?
  3. Wat is jouw rol bij het inwerken van nieuwe collega’s?
  4. Wat is begeleiden? Instrueren? Adviseren?
  5. Wat is jouw rol bij het begeleiden van stagiaires en/of vrijwilligers?
  6. Waar moet je rekening mee houden bij het begeleiden van stagiaires?
  7. Waar moet je rekening mee houden bij het begeleiden van vrijwilligers?
  8. Hoe houd je in je begeleiding rekening met diversiteit?
  9. Hoe stel je een begeleidingsplan op voor een nieuwe medewerker?
  10. Waarom is het belangrijk om een begeleidingsplan op te stellen?
  11. Welke coachingstechnieken zijn er?
  12. Welke coachingstechnieken hanteer je?
  13. Welke branchespecifieke methodieken gebruik je?
  14. Hoe bepaal je de juiste wijze van begeleiden?
  15. Hoe motiveer je stagiaires en/of vrijwilligers?
  16. Waarover geef je instructie?
  17. Hoe draag je kennis van de organisatie zo effectief mogelijk over?
  18. Welke branchespecifieke regels, richtlijnen en protocollen draag je over?
  19. Hoe neem je in je coaching het branchespecifieke kwaliteitskader mee?


Studiebelasting

3 lesuren gedurende 20 weken


Opbouw lesplanner

De student maakt elke week opdrachten die bedoeld zijn om je coachingsvaardigheden te vergroten. Elke week laat je de opdrachten aftekenen door de docent. 

De docent zal de student coachen, vragen beantwoorden en voortgangsgesprekken voeren.


Tentamenopdracht

Beoordelingsvorm: portfolio.

Om de studiepunten voor dit vak te behalen, dien je de portfolio-opdracht met een voldoende te hebben afgerond.

Klik hier voor de aftekenlijst portfolio


Bronnen en materialen

Thieme Meulenhoff Traject Welzijn Theorieboek BGZ/PBGZ/AMGGZ/TB/PBSD


Lesplanner en opdrachten






















Naar boven
/var/www/mzprofiel-albeda.learningmatters.nl