Bespreek een artikel uit een vakblad
Doel: informatie uitwisselen in correct Nederlands
Bestudeer:
https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/factsheet-Problemen-en-wensen-van-mantelzorgers-van-mensen-met-dementie-2007.pdf
Uit een vaktijdschrift: Alleen thuis en dementerend is niet zielig
Bronvermelding in literatuurlijst: Wapenaar,J. (2016) , Alleen thuis en dementerend is niet zielig, Zorg + Welzijn, 10, 29-30.
Opdracht:
- De studenten wisselen hun artikelen uit.
- De studenten lezen de inleiding en conclusie uit het artikel van één en/of meer klasgenoten. Dit is afhankelijk van de grootte van de groep. Zij formuleren twee vragen over wat ze hebben gelezen.
- Presenteer de hoofdzaken uit een artikel. De studenten geven mondeling informatie over de tekst die ze hebben gelezen en waarvan ze een recensie hebben geschreven als voorbereiding op deze les. Daarnaast geven ze achtergrond informatie over de betrouwbaarheid van de bron. Zij doen dit in een korte presentatie van 5 minuten. Na afloop van de presentatie stelt een klasgenoot, die de inleiding en de conclusie heeft gelezen, twee vragen over het artikel en de bron. De docent stelt ook een vraag over de recensie aan iedere student.
Beoordeling door medestudenten
Presentatie
|
ja
|
nee
|
A. De student spreekt 5 minuten (marge halve minuut)
|
|
|
B. De student spreekt zonder voor te lezen (spiekbriefje met steekwoorden is toegestaan)
|
|
|
Als aan voorwaarde A en B is voldaan, wordt de presentatie beoordeeld
|
1
|
2
|
De student vertelt de opbouw van zijn monoloog
|
|
|
De student geeft navolgbare informatie over de bron
|
|
|
De student legt het eerste argument uit
|
|
|
De student legt het tweede argument uit
|
|
|
De monoloog heeft een logische indeling en bestaat uit een inleiding, kern en slot
|
|
|
De student kiest de juiste woorden bij begrippen en/of gebruikt vaktaal
|
|
|
De student spreekt vlot en verstaanbaar
|
|
|
De student formuleert begrijpelijk
|
|
|
De student maakt foutloze zinnen tijdens de monoloog
|
|
|
De student geeft in correct Nederlands antwoord op de vragen van een klasgenoot en de docent
|
|
|
Klik hier om het formulier te downloaden